Från digi-dum till digi-smart – expertlärarnas bästa tips
Podcast Nya avsnittet av Lärarstudentpodden handlar om hur man blir en digitalt smart lärare.
Olle Linton och Karin Nygårds är prisbelönta lärare som hyllats för sitt digitala arbete. I senaste avsnittet av Lärarstudentpodden delar de med sig av sina bästa tips och största pinsamheter.
Olle Linton har hyllats för sina lektioner på Youtube.
– De är sjukt uppskattade och jag har fått enormt mycket positiv feedback. Det är inte bara mina elever som tittar utan även kollegor, säger han.
Även Karin Nygårds tycker att inspelade lektioner kan göra undervisningen bättre. Det har gjort att hon blivit skarpare och att hon är bättre förberedd.
– Att jag har en större publik har förändrat mig. Fler är kritiska och kommer med råd, och det gör mig till en bättre lärare. Min undervisning har spetsats till, säger hon och fortsätter:
– Det har också gett mig mycket att plötsligt kunna diskutera med fler än bara sitt kollegium. Plötsligt har jag nära utbyte från kollegor i Köping, Göteborg och Skåne. Det har betytt mycket för min profession. Men man behöver ju inte starta en egen Youtube-kanal. Mitt tips är att titta på andra som gör det, som Olle till exempel. Det blir som ett studiebesök hos andra lärare som man kan inspireras av.
Då är penna och papper bäst
Trots att både Olle Linton och Karin Nygårds gärna lyfter fram fördelar och vinster med digital undervisning, så finns det tillfällen då det faktiskt inte passar.
– Digitalisering är i ropet och många känner att det är ett krav, men man ska bara använda det som verktyg om det verkligen behövs. Man ska inte använda IT för sakens skull. Vi uppmanas ju att använda en massa appar och skit, men det behöver vi faktiskt inte alltid göra, säger Olle.
Karin håller med.
– Även om jag jobbar mycket med IT och är väldigt digital så är jag väldigt analog i min undervisning. Ibland är faktiskt papper och penna det bästa.