Podcast: Ny lärare i historia och religion på gymnasiet
Podd Gymnasieläraren Olle Linton pratar om egna nybörjarmissar, kärleken till historieämnet och hur han hanterar elever med radikala åsikter.
I senaste avsnittet av podden Lärarrådet ger den erfarna gymnasieläraren Olle Linton råd och tips till nya lärare i historia och religion.
Själv gjorde han många misstag som nyexad. Under sina första veckor som lärare skickade han till exempel ut ett par kapitel på engelska ur Julius Caesars Gallerkrigen till sina elever men det var alldeles för avancerat och eleverna förstod inte.
– Det blev inte så populärt. Min klass läste om kelter och germaner så jag bejakade min egen historienördighet och tänkte att alla gillar väl detta?! Men jag fick verkligen tänka om.
Fördel att vara en ”late bloomer”
Själv började han läsa till lärare först efter 30, säger att han ser det som en fördel och tycker att många av hans favoritkollegor har blivit lärare sent i livet.
– De som varit mest framgångsrika och som nått fram till eleverna är sådana som jobbat på krogen och inom vården. Min bästa kollega har jobbat på Finlandsbåtarna. Då är man rätt förberedd. Lite livserfarenhet är inte fel. Har du jobbat på en färja eller tagit hand om döende personer på akuten, ja då har du nog de sociala erfarenheter som behövs.
Olle Linton beskriver jobbet idag som roligt men rätt tufft. Själv lockades han av de långa sommarloven men fick sedan en chock.
– Jag tänkte att det skulle bli ett ganska soft jobb men arbetsbördan är enormt mycket högre än vad jag räknade med. Jag måste ju tyvärr säga till alla nyexade att de första fem åren är hundåren. Djävulen vad man måste jobba. I början måste man fixa allt sitt material, sin planering och hitta sin pedagogiska stil. Men det blir lättare. När man har jobbat några år sitter det i ryggmärgen.