Podcast: Mattelärarens nybörjarmissar
Lärarrådet I nya podden Lärarrådet berättar Elin Gawell, lärare i matematik om missarna hon själv gjorde som nyexad.
Elin Gawell är lärare i matematik på Gustavsbergs gymnasium utanför Stockholm. I första avsnittet av Lärarrådet berättar hon om varför hon blev just mattelärare och om de största svårigheterna som hon själv mötte som nyexad.
– Jag tycker att den stora utmaningen är att lyckas förmedla hur spännande och roligt matte faktiskt kan vara. Och att få med alla på tåget.
Som ny lärare ville hon att matte skulle vara ett kreativt ämne. Till sina första lektioner förberedde hon en övning där man skulle räkna ut kostnaden för ett pärlhalsband. Själv såg hon ett tydligt mönster och ett samband vad som hände när man la på nya pärlor, men eleverna förstod inte uppgiften alls.
– De nästan skrek: ”Du måste ju berätta för oss vad vi ska göra! Så här svåra uppgifter kan du ju inte ge oss!” Det var frustrerande. På utbildningen hade vi pratat mycket om eget driv och själv tycker jag ju att det bästa med matematik är när man ser ett samband. Det är ju då det händer! Men de här eleverna såg ju inget samband. Det krockade lite med min syn på hur matte borde vara och hur det borde läras ut.
Så vad lärde du dig av det?
– Att eleverna tyckte att jag var entusiastisk och lite knäpp! Men vad jag lärde mig var att man måste anpassa sig efter elevgruppen. Man kan inte bara förutsätta att alla elever kommer att haka på alla ens idéer. Man kanske måste känna in en ny elevgrupp först.
Stor kärlek till matematiken
Själv tyckte Elin att gymnasiet var jobbigt och säger att det var pest att vara tonåring. Hon trodde aldrig att hon skulle sätta sin fot på en gymnasieskola igen. Men när hon sedan doktorerade i matematik på Universitetet upptäckte hon hur kul det var att undervisa. Och kärleken till själva ämnet märks verkligen när hon pratar om det.
– Matte handlar ju om att se en massa abstrakta samband och att upptäcka mönster som man inte kan se på ett annat sätt. Jag tycker att det är roligt att man kan lösa en massa problem med hjälp av matte. Men problemet med matematik är ju att det tar ett tag innan man kommer dit. Om jag går tillbaka till exemplet med halsbandet i början så handlade det om att se kvadrattalen. Men eleverna såg inte det mönstret. För dem sa följden 1, 4, 9, 16, 25 ingenting! De blev inte glada, för de såg inte mönstret. Jag insåg då att eleverna kan behöva mer ledning och struktur.
Våga vara tråkig
Ett annat råd från Elin är att faktiskt använda sig av läromedel i början av sin lärarkarriär även om det kanske känns lite fantasilöst.
– När det gått några veckor kan man börja testa lite mer kreativa koncept, men i början kan det vara bra att etablera en trygghet. Det är inte rimligt att varje lärare ska uppfinna hjulet själv. Våga vara lite tråkig i början!