
Att stryka eleverna medhårs och låta dem bläddra i vilka böcker som helst ligger inte för Linn Borneskog.
Linn Borneskog är årets vinnare av Berättarministeriets pris Pennsvärdet.
Lärarpriser
Årets vinnare av Pennsvärdet beskrivs som engagerad, inspirerande och en förebild.
– Hon är perfekto, säger en elev.
Linn Borneskog, pristagaren själv, tror sig veta varför.
Linn Borneskog, förstelärare i årskurs 4–6 på Värner Rydénskolan i Rosengård Malmö är årets vinnare av Berättarministeriets pris Pennsvärdet.
Enligt juryn som utsett henne får hon eleverna att utveckla språk- och kunskapsfärdigheter ”som få andra och genom det ger hon unga människor djupare förståelse, handlingskraft och bildning att ta med sig i livet.”
Och hon gör det med litteratur som hennes elever sannolikt inte skulle ha tagit del av utan henne.
– Litteraturen är viktig. Vi behöver ta ansvar för det kompensatoriska uppdraget. Att mina elever får samma referensramar som elever från andra områden och städer kommer de ha nytta av längre fram i livet.
Astrid Lindgrens ”Bröderna Lejonhjärta”, till exempel.
– I andra skolor tar det kanske fem veckor att läsa den men här tar det en halv termin eller mer. Det får inte vara ett argument för att låta eleverna läsa lättare texter eller sådant de själva väljer.
Att stryka eleverna medhårs och låta dem bläddra i vilka böcker som helst ligger inte för Linn Borneskog.
Linn litar på sina elevers förmågor och har högt ställda förväntningar på dem utifrån varje elevs unika förutsättningar. Att stryka medhårs och låta dem bläddra i vilka böcker som helst ligger inte för henne.
– Att läsa mycket är viktigt för att öva upp läshastigheten men allt behöver inte vara lättläst. Att läsa fyra sidor i ”Bröderna Lejonhjärta” och sedan diskutera olika aspekter på det man läst är med minst lika viktigt. Jag ser fram emot Skolverkets läslistor.
Men det var en kollega som nominerade henne, inte förtjusta elever, och just Linns kollegialitet är något som juryn tagit fasta på. ”Hon är en inspirationskälla för sina kollegor, och bidrar genom sitt engagemang, sin nyfikenhet och sin övertygelse om varje elevs möjligheter till en utvecklad undervisning på skolan.”
– Jag tror att jag vet vem det var… Jag tror att det kan hänga ihop med att jag delar med mig av mina erfarenheter både formellt och informellt, alltså som förstelärare men även i lärarrummet eller i korridorerna.
Verner Rydénskolan har gjort det möjligt.
– Här finns en struktur som gör att man orkar. Ett öppet klimat, en systematik, uppföljningar… arbetslaget är jättebra.
Läraren Ulrica prisas för sitt arbete i utsatta områden
Slutreplik Hanna Garberg besvarar Skolledarnas oro för regleringar av lärares arbetstid.
Replik ”Kroka arm med oss i regleringsfrågan” skrev Hanna Garberg – nu svarar skolledarna.
Hök25 Uppmaningen till SKR i striden om reglerad planeringstid.
Debatt ”Förutom faktafel och fusk äventyrar AI även förmågan till källkritik”.
Debatt Hanna Garberg om SKR:s förslag för lärares arbetsmiljö: ”Ett hån”
Hök25 ”Stora oönskade konsekvenser för tredje man”
Hök25 ”Strejk är bättre som hot än vad den är i verkligheten.”
Debatt ”Antingen är det en marknad eller så är det inte en marknad. Det kan inte bara vara det när det passar”
Debatt ”Politikerna har nu ett val. Antingen skapar de en tyglad lärarkår, eller så lyssnar de till oss som faktiskt berörs.”
Debatt ”Elevhälsoprocessen i svensk skola måste skrotas – den är orättvis”.
Digitala nationella prov Arbetar redan med upphandlingen av en ny provplattform: ”Har haft dialog med kritikerna”.
Krönika ”Jag försöker förstå hur lärares status ska kunna öka när vi blir så uppläxade hela tiden.”
Våld i skolan Utbildningsministern: Tryggheten i svenska skolor har tyvärr blivit sämre över tid.
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Arbetsbelastning ”De styrande borde ta chansen att minska grupperna nu när de har möjlighet.”
Forskning Stor studie: ”Lärarna behöver ges större utrymme att påverka arbetet”.
Friskolor Diskussion om vinster i skolan: ”Välfärdstjänster är inte som andra tjänster.”
Jag är lärare Jörgen Berg om varför han är lärare – och vad han skulle göra om han var skolminister för en dag.
Nedskärningar ”Har man halkat efter lönemässigt kan det bero på att man underpresterat i sin roll.”
Krönika ”För de allra flesta är mobilförbudet en ickefråga.”
Studiero Förslaget: Obligatorisk insamling av elevers mobiltelefoner i början av skoldagen.
Forskning 70 föreläsare delar med sig av forskning och erfarenheter från undervisning under en och samma dag.
Digitala nationella prov Varnar för att resultaten inte blir tillförlitliga: ”Vi är fly förbannade”.
Digitala nationella prov Starta kopiatorn – detta gäller för nationella proven.
Debatt ”Det är dags att ställa oss frågan vad vi fått för de 697 miljoner kronor som investerats”
Avtalsrörelse Här är frågorna de ser som viktigast i förhandlingarna.
Arbetstid Göteborg satsar – men Eskilstuna backar. Det handlar om arbetstidsförkortning.
Avtalsrörelse Förhandlingschefen: ”Det blir tufft”.
Avtalsrörelse Han undervisade och studerade parallellt. ”Jag är lyrisk”.
Annat SKR skeptiskt till kraven från Sveriges Lärare.
Digitala nationella prov 4 000 elever och anställdas personuppgifter läckta – Integritetsskyddsmyndigheten inkopplad.
Krönika ”Hoppas att staten inte försitter detta gyllene tillfälle”, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det vore en stor vinst för både lärare och elever”, skriver Filippa Mannerheim.
Debatt ”Den havererade provplattformen är dock bara toppen av ett isberg” skriver representanter för Elevernas riksförbund.
Digitala nationella prov Så tvingas lärarna lösa problemet – för att genomföra nationella proven.
Debatt ”Jag tror att jag med flera verksamma i skolan värld kunde talat om för er att vi skulle stå precis där vi står”.
Digitala nationella prov Har föreslagit granskning av Haverikommissionen: ”Lever i det förgångna”.
Debatt Grundskolechefen efter Wimans krönika: ”Uppgifterna om Kunskapsskolan stämmer inte”.
Debatt Tjänstefördelningen pågår: ”Här är receptet på bra arbetsmiljö”.
Digitala nationella prov Letar efter orsakerna – ”Så fort vi är säkra öppnar vi Skolplattformen igen”.
Lärarutbildning ”Studenterna ska få en bredd av erfarenheter från verkligheten” säger Adam Kedert.
Lärarutbildning Att ta sig an en student innebär inte bara extraarbete – det är en chans att utveckla sig själv.
Krönika ”Tänk om Skolverket kunde göra vad fasen som helst för att mildra skadan av detta vettlösa tids- och pengaslöseri.”
Ledare Samtidigt med sorgearbetet efter morden på Risbergska skolan gäller det att börja forma en väg framåt.
Digitala nationella prov Har kostat 697 miljoner: ”Vi kräver att Lotta Edholm och Skolverket förklarar sig”.
Debatt Forskaren varnar för att obs-förslaget leder till ökat utanförskap och ökade kostnader
Debatt ”Min erfarenhet är att den lilla gruppen har gjort gott för dessa elever”, skriver Torbjörn Klasson som har arbetat som speciallärare i 37 år.
Debatt Forskaren: ”Nya läroplanen stick i stäv mot egna målen när det gäller digitaliseringen”.
Krönika ”Bo Jansson har bokstaverat det vi andra har gormat oss hesa om i flera år.”