Vinnaren av Pennsvärdet: ”Allt behöver inte vara lättläst”

Foto: Adam Casselbrant

Linn Borneskog är årets vinnare av Berättarministeriets pris Pennsvärdet.

Årets vinnare av Pennsvärdet beskrivs som engagerad, inspirerande och en förebild.
– Hon är perfekto, säger en elev.
Linn Borneskog, pristagaren själv, tror sig veta varför.

Linn Borneskog, förstelärare i årskurs 4–6 på Värner Rydénskolan i Rosengård Malmö är årets vinnare av Berättarministeriets pris Pennsvärdet.

Enligt juryn som utsett henne får hon eleverna att utveckla språk- och kunskapsfärdigheter ”som få andra och genom det ger hon unga människor djupare förståelse, handlingskraft och bildning att ta med sig i livet.”

Får inte vara ett argument

Och hon gör det med litteratur som hennes elever sannolikt inte skulle ha tagit del av utan henne.

– Litteraturen är viktig. Vi behöver ta ansvar för det kompensatoriska uppdraget. Att mina elever får samma referensramar som elever från andra områden och städer kommer de ha nytta av längre fram i livet.

Astrid Lindgrens ”Bröderna Lejonhjärta”, till exempel.

– I andra skolor tar det kanske fem veckor att läsa den men här tar det en halv termin eller mer. Det får inte vara ett argument för att låta eleverna läsa lättare texter eller sådant de själva väljer.

Foto: Adam Casselbrant

Att stryka eleverna medhårs och låta dem bläddra i vilka böcker som helst ligger inte för Linn Borneskog.

Linn litar på sina elevers förmågor och har högt ställda förväntningar på dem utifrån varje elevs unika förutsättningar. Att stryka medhårs och låta dem bläddra i vilka böcker som helst ligger inte för henne.

– Att läsa mycket är viktigt för att öva upp läshastigheten men allt behöver inte vara lättläst. Att läsa fyra sidor i ”Bröderna Lejonhjärta” och sedan diskutera olika aspekter på det man läst är med minst lika viktigt. Jag ser fram emot Skolverkets läslistor.

Kollegan nominerade henne

Men det var en kollega som nominerade henne, inte förtjusta elever, och just Linns kollegialitet är något som juryn tagit fasta på. ”Hon är en inspirationskälla för sina kollegor, och bidrar genom sitt engagemang, sin nyfikenhet och sin övertygelse om varje elevs möjligheter till en utvecklad undervisning på skolan.”

– Jag tror att jag vet vem det var… Jag tror att det kan hänga ihop med att jag delar med mig av mina erfarenheter både formellt och informellt, alltså som förstelärare men även i lärarrummet eller i korridorerna.

Verner Rydénskolan har gjort det möjligt.

– Här finns en struktur som gör att man orkar. Ett öppet klimat, en systematik, uppföljningar… arbetslaget är jättebra.

Det här är Pennsvärdet

  • Utmärkelsen Pennsvärdet delas varje år ut av Berättarministeriet till en lärare som stärker sina elevers språkutveckling, kreativitet och kritiska förmåga.
  • Stiftelsen Berättarministeriet delar i år ut priset för sjunde gången.
  • Utmärkelsen uppmärksammar det arbete som lärare i socioekonomiskt utsatta områden gör. Mottagaren av Pennsvärdet tilldelas ett stipendium på 25 000 kronor tillsammans med silverbroschen ”Pennsvärdet”.

LÄS MER:

Läraren Ulrica prisas för sitt arbete i utsatta områden

Lärarnas önskelista till nya skolministern

Olskog om larmsiffrorna: ”Dags att slopa F-betyget”