De får priset som årets lärarförfattare

Denice Sverla och Elin Larsson prisas som årets lärarförfattare.
Foto: Emma Olsson

Elin Larsson och Denice Sverla, som var med på prisceremonin via länk, prisas som årets lärarförfattare.

Årets båda vinnare av utmärkelsen Årets Lärarförfattare 2024 har en sak gemensam: de sätter eleverna först.
Som konfliktlösare. Som lektionsplanerare. Med det vet inte eleverna om.

Årets Lärarförfattare inom skola är specialläraren och utvecklingskonsulten Denice Sverla. Hennes bokidé handlar om att ta vara på elevernas olikheter för att ”skapa kreativitet och vara en väg till en mer inkluderande skola.”

– Jag skriver egentligen för en smalare målgrupp, lärare som har elever med intellektuell funktionsnedsättning och autismdiagnoser. Men egentligen borde alla läsa den, säger hon.

– Med mina elever måste man våga gå utanför boxen. Att börja med att förstå eleverna och anpassa undervisningen utifrån deras intressen. Det är ganska vanligt att det finns flera gemensamma intressen gruppen och när man hittar dem hittar man snart sätt att nå eleverna där de känner sig bekväma.

”Behöver inte vara tråkig”

I tider av stoffträngsel och den individuella lektionsplaneringen ifrågasatt låter det kanske lite utmanade.

– Det kan nog vara nära till hands att tänka att det inte är någon idé att ens prova nya vägar med vissa elever. Men det är fel och det ska jag skriva om med konkreta exempel.

– Skolan behöver inte vara tråkig. Jag visar på möjligheter att skapa en meningsfull skolgång som utmanar eleverna till ett lärande för livet och en självständig framtid. Att se olikheter som en resurs möjliggör ett nytänkande förhållningssätt.

Kreativt med konflikter

Årets Lärarförfattare inom förskola är Elin Larsson, förskollärare och utvecklingspedagog som arbetar på två förskoleenheter i Kortedala i Göteborg.

Hon insåg tidigt i karriären att konflikter mellan barnen på förskolan kunde användas kreativt.

Hennes bokidé: ”Konflikter och kreativitet – medling som ett sätt att förstå undervisning i förskolan” ska genom vardagsnära exempel och teoretiska perspektiv ge verktyg till pedagoger för att använda konflikter som meningsfulla lärandesituationer. Och att det till och med kan vara roligt.

Följde två arbetslag

– När jag var helt nyexad hamnade jag i en situation som jag inte direkt visste hur jag skulle hantera. En tvååring blev fråntagen en bok av ett annat barn. Alternativen jag hade, ta tillbaka boken, läsa boken tillsammans med båda barnen eller ta bort boken helt och hållet var sämre än tvååringens förslag när jag frågade.

– Jag kan läsa boken för er, sa tvååringen.

Och så blev det.

– Jag har alltid varit intresserad av konflikthantering, inte bara bland de yngsta utan i samhället, i världen. Det är så mycket fokus på ”Hårdare tag” i debatten och konstruktiva vägar glöms bort. Jag följde två arbetslag när jag skulle skriva min masteruppsats. Det gav mig mycket kunskap som jag tar med mig i arbetet med boken men såklart bygger mycket på mina egna erfarenheter.

Inte så långsökt

Elin Larsson ser stora, globala fördelar med att barn tidigt får lära sig hantera konflikter.

– Det kanske kan låta långsökt att förskolan skulle ha något med globala konflikter eller gängkriminalitet att göra. Men förskolan har en samhällsbärande funktion. Om människor tidigt får lära sig fredlig konflikthantering tror jag världen blir en bättre plats.

Motiveringarna till Årets lärarförfattare

Juryns motivering till Denice Sverla:

  • ”Forma tillgångar i olikheter” av Denice Sverla erbjuder en pedagogisk vision om hur olikheter kan bli en positiv kraft i skolan. Boken kombinerar teori och praktik för att ge lärare verktyg att skapa ett meningsfullt och engagerande lärande för alla elever, och ger pedagoger insikt i hur de kan möta elevernas behov på ett inkluderande sätt.  

Juryns motivering till Elin Larsson:

  • ”Konflikter och kreativitet” av Elin Larsson visar på hur konflikter i förskolan kan användas som pedagogiska möjligheter. Genom att beskriva konkreta exempel och teoretiska perspektiv erbjuder hon ett nytt förhållningssätt till hur pedagoger kan omvandla utmanande situationer till lärandetillfällen som främjar barns utveckling. 

Priset delas ut av Lärarstiftelsen och Lärarförlaget och består utöver ett stipendium på 75 000 kronor även av ett bokkontrakt och coaching under skrivprocessen fram till att boken ges ut.

LÄS MER:

Hon får det stora priset – och försvarar lyssneläsning