
Källa. IFAU
Huvudsyftet med karriärstegsreformen och lärarlönelyftet var att kvaliteten på undervisningen skulle öka.
Förstelärare
Förstelärarna gillar yrket.
Men de som inte fått förtroendet till tjänsterna vill i högre grad lämna jobbet, visar en ny rapport.
– Jag känner igen mycket av kritiken, säger Robin Smith, förste vice ordförande för Sveriges Lärare.
13 000 legitimerade lärare från förskoleklass till gymnasiet har svarat på en enkätundersökning från Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering, IFAU.
Frågorna handlade om vilken betydelse lärarlönelyftet och karriärtjänster för lärare för lärare fått för yrkesrollen, relationen till andra lärare och arbetsuppgifterna.
Och det finns kritik mot förstelärarsystemet. De som fått ta del av de nya tjänsterna är mer nöjda med arbetet samtidigt som de som står kvar och stampar i högre grad funderar på om det är värt att fortsätta vara lärare.
– Idén är att man ska premiera de som är bäst. Det håller ju de flesta lärare med om, att man ska få mer betalt om man är bättre än andra. Men många lärare tycker inte att tillsättandet av förstelärare har skett på ett sådant sätt att man verkligen vet att det är de skickligaste som har utsetts, säger Catarina Player-Koro, professor i pedagogiskt arbete vid Göteborgs universitet till Altinget.
Robin Smith.
Robin Smith, förste vice ordförande för Sveriges Lärare förstår kritiken.
– Det saknas transparens och tydliga kriterier. Det måste bli tydligare för alla vad som är meriterande för att bli förstelärare och det behöver samordnas med det nationella professionsprogrammet, säger han till Vi Lärare.
Huvudsyftet med karriärstegsreformen och lärarlönelyftet var att kvaliteten på undervisningen skulle öka. Det har inte blivit så, inte överallt, i alla fall.
Källa. IFAU
– Lärare som inte är förstelärare eller fått högre lön genom lärarlyftet upplever inte att förstelärarna bidragit till att stärka undervisningens vetenskapliga grund eller spridit vetenskaplig kunskap till lärare. De anser inte heller att deras undervisning utvecklats till följd av förstelärarna”, skriver Catarina Player-Koro i rapporten.
Källa. IFAU
Enligt Robin Smith varierar förstelärarnas uppgifter stort från kommun till kommun och ofta är det för stort fokus på det kollegiala lärandet och övergripande trender än viktig spetskunskap.
– Det krävs utbildningsinsatser. Kvalitativ fortbildning saknas på många håll. Kvaliteten i skolan ska inte påverkas av hur djupa fickor kommunen har och därför måste skolan finansieras statligt, säger Robin Smith.
Skolverket: Så blir nya professionsprogrammet
Facket efter Skolverkets förslag: Då ska lönen bli högre
Nu inleds samtal om viktiga frågorna: ”Vill ha snabbt besked”
Replik ”Kroka arm med oss i regleringsfrågan” skrev Hanna Garberg – nu svarar skolledarna.
Hök25 Uppmaningen till SKR i striden om reglerad planeringstid.
Debatt ”Förutom faktafel och fusk äventyrar AI även förmågan till källkritik”.
Debatt Hanna Garberg om SKR:s förslag för lärares arbetsmiljö: ”Ett hån”
Hök25 ”Stora oönskade konsekvenser för tredje man”
Hök25 ”Strejk är bättre som hot än vad den är i verkligheten.”
Debatt ”Antingen är det en marknad eller så är det inte en marknad. Det kan inte bara vara det när det passar”
Debatt ”Politikerna har nu ett val. Antingen skapar de en tyglad lärarkår, eller så lyssnar de till oss som faktiskt berörs.”
Debatt ”Elevhälsoprocessen i svensk skola måste skrotas – den är orättvis”.
Digitala nationella prov Arbetar redan med upphandlingen av en ny provplattform: ”Har haft dialog med kritikerna”.
Våld i skolan Utbildningsministern: Tryggheten i svenska skolor har tyvärr blivit sämre över tid.
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Forskning 70 föreläsare delar med sig av forskning och erfarenheter från undervisning under en och samma dag.
Digitala nationella prov Varnar för att resultaten inte blir tillförlitliga: ”Vi är fly förbannade”.
Digitala nationella prov Starta kopiatorn – detta gäller för nationella proven.
Debatt ”Det är dags att ställa oss frågan vad vi fått för de 697 miljoner kronor som investerats”
Avtalsrörelse Här är frågorna de ser som viktigast i förhandlingarna.
Avtalsrörelse Förhandlingschefen: ”Det blir tufft”.
Avtalsrörelse Han undervisade och studerade parallellt. ”Jag är lyrisk”.
Annat SKR skeptiskt till kraven från Sveriges Lärare.
Digitala nationella prov 4 000 elever och anställdas personuppgifter läckta – Integritetsskyddsmyndigheten inkopplad.
Krönika ”Hoppas att staten inte försitter detta gyllene tillfälle”, skriver Per Kornhall.
Debatt ”Den havererade provplattformen är dock bara toppen av ett isberg” skriver representanter för Elevernas riksförbund.
Digitala nationella prov Så tvingas lärarna lösa problemet – för att genomföra nationella proven.
Debatt ”Jag tror att jag med flera verksamma i skolan värld kunde talat om för er att vi skulle stå precis där vi står”.
Digitala nationella prov Har föreslagit granskning av Haverikommissionen: ”Lever i det förgångna”.
Debatt Grundskolechefen efter Wimans krönika: ”Uppgifterna om Kunskapsskolan stämmer inte”.
Debatt Tjänstefördelningen pågår: ”Här är receptet på bra arbetsmiljö”.
Digitala nationella prov Letar efter orsakerna – ”Så fort vi är säkra öppnar vi Skolplattformen igen”.
Krönika ”Tänk om Skolverket kunde göra vad fasen som helst för att mildra skadan av detta vettlösa tids- och pengaslöseri.”
Ledare Samtidigt med sorgearbetet efter morden på Risbergska skolan gäller det att börja forma en väg framåt.
Digitala nationella prov Har kostat 697 miljoner: ”Vi kräver att Lotta Edholm och Skolverket förklarar sig”.
Debatt Forskaren varnar för att obs-förslaget leder till ökat utanförskap och ökade kostnader
Debatt ”Min erfarenhet är att den lilla gruppen har gjort gott för dessa elever”, skriver Torbjörn Klasson som har arbetat som speciallärare i 37 år.
Debatt Forskaren: ”Nya läroplanen stick i stäv mot egna målen när det gäller digitaliseringen”.
Krönika ”Bo Jansson har bokstaverat det vi andra har gormat oss hesa om i flera år.”
Digitala nationella prov Har lagt två veckors arbetstid på att hantera en plattform som brustit flera gånger.
Debatt Pedagogikprofessorn har intervjuat lärare – varnar för detaljstyrning av skolan.
Debatt ”Hur kan vi tala om beprövad erfarenhet när inget pågår tillräckligt länge för att faktiskt prövas?"
Digitala nationella prov Därför stoppar Skolverket digitala nationella proven: ”En kalldusch”.
Digitala nationella prov Drar i nödbromsen – beskedet till skolorna idag: ”Så ska ni göra istället.”
Arbetsbelastning Riksdagspartierna om sin syn på nya utredningen: ”Misstag ta bort usken”.
Politik Regeringen ålägger Stadskontoret att gå igenom skolmyndigheternas uppgifter och ansvarsfördelning.
Debatt SPSM svarar på Filippa Mannerheims krönika om obs-klasser.
Debatt Så drabbas lärare och elever av Magnus Henreksons betygsförslag, skriver Patrik Andersson.
Debatt ”Undervisning där kartläggning av elevernas kunskaper är en beståndsdel ger läraren stabila underlag inför den viktiga betygsättningen”
Debatt ”Negativa reaktionen är lika väntad som deras argument är haltande” skriver Christian Liljeros.
Nedskärningar Avslutar förstelärartjänster: ”Respektlöst”
Debatt Svarar på kritiken mot kognitionsvetenskapen: ”Många lärare efterfrågar förändring”