Varannan nyexad lärare saknar introduktion

Bild av en stressad person som masserar en bekymmersrynka, och Adam Kedert, ordförande för Sveriges Lärarstudenter
Foto: AdobeStock/Sveriges Lärare

Adam Kedert, ordförande för Sveriges Lärare, menar att bristande introduktion påverkar nya lärares stressade förfrågningar om stöd i sociala medier.

Drygt hälften av de nya lärarna fick ingen introduktionsperiod – trots att rättigheten är inskriven i skollagen.
Lika stor andel saknade en mentor.
Det visar en kommande undersökning från Sveriges Lärare.

Sveriges Lärares undersökning är inte publicerad ännu, men Vi Lärare har fått del av materialet.

Frågorna gick ut till lärare ett till två år efter examen, och bygger på 2 113 personer med en svarsfrekvens på 30 procent.

Den visar att dryga 50 procent saknade introduktionsperiod, och lika många fick inte stöd av mentor – trots att det är rättigheter inskrivna i skollagen.

På sociala medier vädjar nya lärare till äldre kollegor om hjälp med lektionsplanering och arbetsuppgifter för eleverna.

”Stressen skriker i dem bara efter några dagar. De är verkligen inte rustade för undervisning. Organisation för att ta emot nyexade verkar saknas” skriver läraren Sara Bruun på X.

Saknar introduktionsperiod

– Det finns problem, dels att lärosätena inte förbereder lärare inför det framtida yrket, dels att enbart hälften får sin lagstadgade introduktionsperiod, säger Adam Kedert, ordförande för Sveriges Lärarstudenter.

Men problemet är inte nytt. 2021 larmade dåvarande Lärarförbundet om att två tredjedelar av de nya, legitimerade lärarna stod utan mentor, trots att skollagen föreskriver det.

Den nya undersökningen visar att kommunala skolor erbjöd mentor i större utsträckning än vad friskolorna gjorde.

Dryga 40 procent av de kommunanställda lärarna i undersökningen uppgav att de inte slutfört en mentorperiod, men andelen på friskolorna var drygt 60.

– Jag tror att man är osäker när man är ny i ett jobb, oavsett vilket jobb det gäller. Läraryrket är ett krävande jobb. Jag har själv jobbat i butik, och man kan lära sig kassan på en förmiddag. Det är annorlunda att ha ansvar för unga medborgares tillblivelse och utveckling, säger Adam Kedert. 

”Det krävs utbyte”

Samtidigt råder stora skillnader mellan hur mycket huvudmännen satsar på läromedel, som krävs för att bedriva undervisning – och särskilt för den som är ny.

Siffror från januari 2024 visar att Grästorp lade 348 kronor per elev – och Överkalix 1548.

Sedan 1 juli kräver skollagen att elever får tillgång till tryckta läromedel.

Även om dessa faktorer påverkar nya lärares första tid i yrket, poängterar Adam Kedert att samarbete mellan lärare är en självklarhet.

– Det som skiljer nya lärare från dem som jobbat i några år är att de inte har byggt upp en bank med lektioner och planeringar. Det krävs utbyte, säger han.

LÄS ÄVEN:

NY PÅ JOBBET-SPECIAL

Lärarstudenterna: Vi vill ha mer tid på plats i skolan

Dubbelt så mycket praktik för lärarstudenterna

Nyblivna läraren: Hamna inte i VFU-fällorna

Så kan du guida lärarstudenten till en bra VFU