Världslärardagen: Då behövs 44 miljoner nya lärare

Jordglob och tomt klassrum
Foto: Adobe Stock

Det går i rätt riktning men innebär ändå att det måste till en 50 procentig ökning av lärare i världen på mindre än sex år.

44 miljoner lärare behövs till 2030. Det konstaterar UNESCO som släpper en rapport om utbildningsläget inför världslärardagen den 5 oktober.

För att fylla behovet för barn och ungas utbildning behövs 44 miljoner fler lärare i världen år 2030. Det slår UNESCO fast i en rapport om läget gällande lärare och utbildning som nu kommer ut i samband med världslärardagen den 5 oktober.

2016 var den siffran 69 miljoner, men även om det går i rätt riktning innebär 44 miljoner att det måste till en 50 procentig ökning av lärare i världen på mindre än sex år.

”Lärarbristen leder till överfulla klassrum, försämrad kvalitet på utbildningen vilket kommer leda till försämrade studieresultat. Det sätter också en enorm press på den existerande lärarkåren”, skriver Carlos Vargas Tamez, chef för avdelningen teacher development på UNESCO, i ett intervjusvar till norska Utdanningsnytt.

Här är lärarbristen värst

Mest utsatt är Subsahariska Afrika och södra Asien, men problemen återfinns i hela världen. I många europeiska länder går fler lärare i pension än det tillkommer nya. Och i rapporten framkommer det att färre än 2 procent av studenterna i länder som Tyskland, Danmark och Italien skulle välja en lärarkarriär. 

Enligt UNESCO är det lärarnas låga löner och status parat med utmanande arbetsförhållanden som gör yrket oattraktivt. Enligt data i rapporten får lärare i hälften av alla länder sämre betalt än andra yrken med liknande kvalifikationer. I Europa och Nordamerika är den siffran ännu lägre där detsamma gäller i tre av tio länder, medan lärare i de Subsahariska länderna tjänar så lite att de inte ens kan betala för grundläggande livskostnader.

”Vi uppmanar världens ledare att prioritera skola och utbildning genom att öka finansieringen, stödja lärarutbildning och andra kraftfulla åtgärder för att locka och behålla lärare. Annars går det inte att lösa utbildningskrisen”, skriver Carlos Vargas Tamez.

Finns ljusglimtar

Men rapporten tar även upp några ljuspunkter. Det finns länder som står ut som goda exempel som Indien, Indonesien och Mexiko där stora satsningar görs på att rekrytera nya lärare. I Kazakstan, Kirgizistan, Japan och Bhutan har landets beslutsfattare höjt lärarnas löner och i Chile har lärarnas arbetsbörda minskats.

Det är 30 året som lärare nu hyllas på världslärardagen för att de ser till att barn och unga får den utbildning de har rätt till. Och Carlos Vargas Tamez vill uppmärksamma detta genom ett medskick till världens alla lärare.

– Jag vill uttrycka min djupaste tacksamhet för deras engagemang och uthållighet. Årets tema för Världslärardagen fokuserar på att värdesätta lärarnas röster för att lyfta fram deras viktiga roll. Deras outtröttliga engagemang för eleverna är inspirerande, och deras insatser är avgörande för att bygga en bättre framtid för alla.

LÄS MER: 

Därför får OECD uppdrag att granska svenska Pisa-raset

Wiman: Tänk om vi lärare slapp bedyra vår oskuld hela tiden

Vaktmästare undervisade i slöjd på IES: ”Snickare och duktig”