Skolverket skrotar kritiserat ämne på gymnasiet

En lärare som skriver på tavlan
Foto: AdobeStock

En ersättare till ämnet makt, kön och normer kan bli aktuell på gymnasiet.

När gymnasiereformen Gy25 träder i kraft, inför höstterminen 2025, sker det utan ämnet ”Makt, normer och kön”. Det beslutar Skolverket i dagarna.
Men det är för tidigt att pusta ut för lärare som knäar under stoffträngseln.

Sommarens debatt, där bland annat skolprofilen Anna-Karin Wyndhamn kritiserat den kommande kursen, har fått Skolverkets generaldirektör att tänka om.

Nu drar Skolverket tillbaka kursen.

– Jag blev medveten om invändningarna mot ämnet under sommaren och sedan dess har jag haft samtal med mina medarbetare för att få grepp både om ämnets upplägg och vilket behov det fyller, säger Joakim Malmström, generaldirektör för Skolverket i ett pressmeddelande.

Kritiken mot ämnet

Wyndhamns invändningar var bland annat teroribildningarna bakom kursen: queerteori, normkritik och intersektionalitet. Men också nödvändigheten av undervisning i makt, normer och kön.

– Jag undrar vilket behov det är de har identifierat för att motivera ämnet och lansera det på det sätt man gör, det går ganska rappt från det initiativet tas till att man börjar fortbilda, säger hon till P1.

Behovet kvarstår

Och behovet av fördjupning kring jämställdhet och människors lika värde kvarstår dock, enligt Skolverkets generaldirektör.

– När vi nu gör ett omtag ser jag behov av fördjupad dialog med skolans företrädare kring hur behovet av ett sådant fördjupningsämne ser ut. Parallellt ser jag behov av en bredare dialog med forskarsamhället om hur ett sådant ämne bör utformas för att täcka in olika vetenskapliga perspektiv, säger Joakim Malmström.

Så påverkar stoffträngseln

Nya ämnen påverkar dock de som redan finns i kursplanerna. Samhällslärare vittnar om stoffträngseln, i en granskning som Vi Lärares systertidning Ämnesläraren gjort, baserad på en undersökning från Sveriges Lärare.

De visar att hela 85 procent av historielärarna på gymnasiet anser att stoffträngseln är mycket eller ganska stor. Bland deras kollegor i grundskolan är andelen lite lägre, 68 procent.

– Stoffträngseln i NO och SO gör att man snabbt går vidare, konstaterar Ulrica Solver-Gustafsson, lärare i SO och teknik på Pops Academy Karl Johan, till Ämnesläraren.

LÄS ÄVEN: 

Debatt: Stoffträngseln gör läroplanen till en rättsosäker bluff

Så blir sexualundervisningen mer relevant