Oro när slutet för elevens val närmar sig

Som Vi Lärare rapporterat är elevens val på väg ut från grundskolan, specialskolan och sameskolan. På så sätt ska de trängda samhällsorienterande och naturorienterande ämnena få fler timmar.
Beslutet har splittrat lärarkåren – och skapar oro för ökad lärarbrist.

Regeringens lagförslag om att slopa elevens val har passerat lagrådet och kommer att beslutas om i riksdagen.

Troligtvis blir det slutet för ämnet, eftersom frågan drivits av både föregående regering och de nuvarande Tidö-partierna.

Därför bantas ämnet

Under flera år har diskussionen förts om elevens val, kvaliteten på undervisningen och den samtidiga stoffträngseln i ämnen som till exempel historia.

När matematik och idrott fick fler timmar i grundskolan mellan 2018 och 2021, minskade elevens val från 382 timmar till 177.

Dagens 177 timmar under grundskolan ska fördelas på andra ämnen, där NO och SO beskrivs som extra stofftäta.

– Många skolor har inte lyckats förvalta och göra något särskilt av elevens val, det har nog varken blivit bra för elever eller lärare, har NO- och matteläraren Helena Kvarnsell, vid Björknässkolan i Nacka, sagt till Vi Lärare. 

Under 2020 påbörjade dåvarande regeringen och utbildningsminister Anna Ekström (S) ett arbete för att helt avlägsna ämnet och på så sätt frigöra tid för annan undervisning.

Sveriges Lärare ställer sig positivt till förslaget, men tycker att det dröjer på tok för länge innan det införs till vårterminen 2024.

LÄS ÄVEN: Facket vill skrota elevens val: Tiden behövs till annat

– Lärare i olika ämnen har upplevt en obalans mellan det stoff i ämnet som ska behandlas och den undervisningstid man har haft till sitt förfogande. Detta är fallet i de ämnen som nu får ett tillskott i undervisningstid, säger Åsa Fahlén, ordförande för Sveriges Lärare.

Risken: göder lärarbristen

Både SKR och Skolverket uttrycker oro för att det förslaget göder lärarbristen.

– Förslaget innebär att vissa ämnen kommer att få mer undervisningstid (…). Där kan det redan, på vissa håll, vara svårt att få behöriga lärare, säger Annette Wisén, utredare vid Skolverkets gd-stab, till Altinget.

Åsa Fahlén är medveten om problemet, men ser övervägande positiva effekter.

– Självklart kan detta på kort sikt få vissa konsekvenser vad gäller tillgången till lärare, men det måste finnas en balans mellan undervisningstiden och ämnets stoff. För att bygga ett skolsystem av hög kvalitet på lång sikt är detta en viktig prioritering, säger Åsa Fahlén.

Lärarnas oro: ämnen får stryka på foten

Ämnet skolans val står kvar. På så sätt kan spetsutbildningar som tidigare använt elevens val för ett specialämne i stället använda tiden för skolans val, precis som elever med modersmålsundervisning.

Bland annat lärare i estetisk-praktiska ämnen vill bevara ämnet, och institutioner som Konstfack och Kungliga musikhögskolan har i remissvaren pekat på risken att de estetiska ämnena tvingas stryka på foten.

LÄS ÄVEN: Musiklektorns kritik när elevens val försvinner

”Genom att urlaka ämnen som bild, musik, slöjd och hem- och konsumentkunskap lyckas rådande skolpolitik underminera flera generationer av samhällsmedborgare. Skolinspektionen väljer att inte uppmärksamma dessa ämnen och den resursbrist som de lider av. Att läget är illa är en underdrift”, skriver Bildlärarnas riksförening i en debattartikel i Vi Lärares systertidning Ämnesläraren. 

LÄS ÄVEN: 

Wiman: Förlust för svensk skola om elevens val tas bort

Förslag: Byt elevens val mot mer SO och NO

Förslaget på timplaner väcker debatt

SO-lärarna: Så kan vi slippa stoffträngseln