Förslaget på ny läroplan: Mer fokus på undervisning

Foto: Bildbyrån

Regeringens utredare Thomas Persson lämnade på onsdagen över sina förslag om nya läroplaner.

Svensk skola föreslås få nya läroplaner. Fokus ska vara ämneskunskaper och grundläggande färdigheter i att läsa, skriva och räkna.
– Det är uppenbart att Sverige behöver en ny syn på kunskap, säger skolminister Lotta Edholm (L).

Regeringens utredare Thomas Persson lämnar nu sina förslag på nya läroplaner för elever i förskoleklass och grundskola till skolministern. Centralt är ett starkare fokus på kunskaper i skolan.

– Det handlar både om respekten för kunskap, men också en tydlighet i vad det är för kunskaper man förväntar sig att elever ska lära sig, säger Thomas Persson på en pressträff.

Utredningen föreslår även en starkare och mer aktiv lärarroll.

– Vi vet av den internationella forskningen att utgångspunkten bör vara undervisning i grupp som leds och bestäms av en aktiv lärare. Det är det som ger de bästa resultaten.

”Snällare” system

Läroplanerna är skolans riktlinjer, de som styr vad skolan ska lära ut. Regeringen vill se läroplaner med mer betoning på faktakunskaper. Krav på att analysera och resonera ska komma i ett senare skede, när eleverna har en bas att stå på.

Bakgrunden är de dalande kunskapsresultaten som visat sig i flera internationella mätningar.

– Följderna av det här har för många elever faktiskt varit förödande, särskilt för de elever som kommer från hem där man inte får med sig lika mycket hemifrån, säger Lotta Edholm.

Thomas Persson säger att det system som föreslås kommer att bli "snällare" för eleverna.

– Det blir mindre av fokus på betygssättning och bedömning, och mer fokus på undervisning och att man gör sitt bästa snarare än att man försöker nå olika typer av betygssteg, säger Persson.

Kommer det att bli lättare att få godkänt?

– Jag skulle säga att jag tror det. De förslagen vi lägger gör att fler elever kan hänga med längre. Men det förutsätter att undervisningen utvecklas i den riktning som vi försöker beskriva.

Böcker och penna

Utredningen har även haft i uppdrag att anpassa skrivningarna om elevernas digitala kompetens – att böcker och penna ska vara prio ett i de yngre åldrarna och att skärmarna används genomtänkt och längre fram i skolåren.

Ytterligare ett förslag är att totalförsvar och Nato förs in i kursplanerna på högstadiet.

För de praktisk-estetiska ämnena föreslås att de praktiska delarna ska få ett större utrymme och mer analytiska delar ska få stå tillbaka.

Kommer det att bli en högre andel elever som de facto lär sig skriva, läsa och räkna bara för att man gör om läroplanen?

– Ja, jag tror att med förändrade läroplaner och kursplaner som mer pekar på behovet av grundläggande färdighetsträning tidigt så kan man påverka resultaten, säger Persson.

LÄS MER:

Lärarnas krav på nya läroplanen: Tid och pengar

Wyndhamn: Skolan har skadligt stort fokus på analys

Utbildning i fokus i förskolans nya läroplan

DOKUMENT: Så vill ministern förändra skolan