Wiman: Kära Skolinspektionen, jag önskar er välkomna till oss
Krönika
Hej Skolinspektionen. Jag läser att ni efter påsklovet ska ta upp era inspektioner av skolor igen. Ni vill under brinnande pandemi bland annat se att elever får den undervisningstid de har rätt till, att deras arbeten bedöms korrekt och att elever med särskilt stöd får sina behov tillgodosedda. Högst märklig tidpunkt att inspektera skolor kan jag tycka men jag har förstått att ni är bestämda i ert beslut.
Därför önskar jag er välkomna till oss. Jag noterar att ni helst håller er på avstånd och inspekterar på distans. Men om ni vill komma in i skolan så står portarna vidöppna. I grundskolan bedriver vi nämligen verksamhet precis som vanligt.
Välkommen att ta en kopp kaffe med oss. Vi tar den i farten va? Vi kommer nämligen ha fullt upp att pussla ihop dagen, täcka upp för sjuka kollegor, instruera vilsna vikarier och anpassa våra scheman efter just den dagens förutsättningar. Stanna gärna på lunch. Ni kanske kan hjälpa till att hålla ordning i kön till handtvätten, kanske kan ni också hålla strukturen i matsalskön så att barnen inte står för nära varandra? Om ni har möjlighet kanske ni kan sprita lite handtag sådär i farten, torka av på ställen där många elever har varit. Det är nämligen lite kämpigt att hinna med just nu. Att vara lärare mitt i en pandemi ställer extraordinära krav. Vi blir därför så glada för fler vuxna på skolan. Det behövs.
Jag förstår att er tid är knapp och ert uppdrag viktigt men om ni får tid över under ert besök så vet jag att fritids mer än gärna tar emot er. Ni kanske kan hjälpa till lite med omställningen från inne till utefritids. Den sker ju inte bara i en handvändning som ni förstår. Kanske hinner ni stilla oron hos en förälder som ska hämta sitt barn eller komma med kreativa idéer på hur man ska sysselsätta barnen på bästa sätt under rasten, såhär i tider när social distansering rekommenderas? Det är ju alltid fruktbart när verksamhet betraktas av färska ögon.
Ni är naturligtvis välkomna att inspektera undervisningen också. Vi gör nämligen något fantastiskt dessa dagar. Vi har undervisning på plats för närvarande elever, samtidigt som vi försöker bedriva undervisning för de barn som håller sig hemma. Detta får ni gärna uppmärksamma om ni har tid. Notera gärna hur vi lärare bedömer elever både på plats och hemma, hur vi vrider och vänder för att foga oss efter alla behov som kanske blir extra märkbara i dessa oroliga tider. För att inte tala om hur digitaliserade vi är och hur smarta lösningar vi hela tiden värker fram. I stundens hetta liksom.
Jag kan dessvärre inte lova att vi lärare kommer att vara särskilt artiga. Vi har inte riktigt tid för kallprat nu. Det är så oerhört komplext att hålla alla bollar i luften i denna märkliga värld där precis allting snurrar snabbt och kraven tycks komma från alla möjliga håll. På eftermiddagen, när sista eleven har gått hem, kommer vi inte ha tid för artighetsfraser. Då måste vi nämligen stålsätta oss för nästa dag, hålla oss uppdaterade om det har kommit nya riktlinjer, kolla av att kollegorna mår okej, kanske ringa en elev som varit hemma länge, börja planera upp för ett möjligt scenario hur morgondagen kommer att se ut.
Kära Skolinspektionen, ni säger att ni vill sprida goda exempel. Utmärkt! Dessa finns det nämligen gott om i svensk skola just nu. Ni kommer att se exempel på en enormt flexibel och kunnig lärarkår som med envisheten hos en dåre har gett sig fanken på att rida ut denna storm.
Så välkommen till oss i skolan. Ni vet nog var ni hittar oss. Vi står nämligen stadigt där vi alltid har gjort.
LYSSNA PÅ SENASTE AVSNITTET AV PODCASTEN HAMID & MARIA:
https://open.spotify.com/episode/2uFxhRnLiQG09T4JnvJy9i?si=-6hTFafKSVCTLjckZ_raBw