Den här artikeln publicerades ursprungligen på Läraren.se

Båda lärarfacken driver på för att staten ska ta ökat ansvar för skolans styrning och finansiering. Genomslaget för de kraven skulle öka i en lärarfacklig organisation som samlade hela lärarkåren.

Det påstås ofta att Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund har diametralt olika syn på statens roll vad gäller skola och utbildning. Så olika att det just därför måste finnas två fackliga organisationer för lärare, hävdas det. Jag håller inte med.

Historiskt har de båda organisationerna agerat olika när beslut fattats om vad som ska vara kommunernas respektive statens ansvar. Så långt är jag med. Men i modern tid finns inte särskilt stora åsiktsskillnader. Inom kort väntas regeringen tillsätta en utredning om huvudmannaskap och statens styrning av skolan. Både Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund är positiva till att utredningen tillsätts.

Ofta tillskrivs Lärarförbundet felaktigt åsikten att det är bra att kommunerna är huvudman för skolan. Sanningen är att Lärarförbundet inte har någon sådan principuppfattning. Lärarförbundet har snarare förhållit sig till det faktum att det är kommuner och fristående huvudmän som är våra motparter. Ingenting annat.

Men under senare år har Lärarförbundet steg för steg sett att de problem som skola och utbildning brottas med fordrar ett kraftigt ökat statligt ansvarstagande. Båda lärarfacken kräver i dag att staten behöver ta ett betydligt större ansvar för skolan. Inte minst för finansieringen. Båda lärarfacken tvivlar på att kommunerna klarar av uppgiften.

Redan före pandemin var besparingar på skola och utbildning vardagsmat. Nu, i spåren av pandemin, förvärras situationen. Kommunernas skatteintäkter sjunker när arbetslösheten ökar och de har fått extra utgifter orsakade av pandemin. Risken är stor för att skola och utbildning står som förlorare, inte minst när behovet av förstärkningar inom äldreomsorgen blivit så tydliga.

Vi lärare vet samtidigt hur avgörande det är för Sveriges framtid att satsa på skola och utbildning och att investera i ett mer attraktivt läraryrke. Alla vi lärare som brinner för vårt yrke, vi skulle verkligen vinna på att gå samman för att öka vårt genomslag. En nyckel för våra krav på ett upprustat utbildningssystem är just att staten tar täten.

Men Sveriges lärare är splittrade på två konkurrerande förbund som ofta har ägnat mer tid åt att förhandla med varandra, än åt att vara tuff motpart till arbetsgivarna och effektiv påtryckare på de nationella politikerna. Arbetsgivare och politiker har kunnat spela ut oss mot varandra. Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund borde tillsammans skapa en ny och starkare organisering av alla Sveriges lärare. Vi lärare skulle ha allt att vinna på det.

Just nu

+

Betygsutredningen föreslår införande av ämnesbetyg i gymnasieskolan. Ja, det är dags!

-

Regeringen tillåter kombinerad fjärr-, distans- och klassrumsundervisning = trippelarbete för lärarna.