”Du har mängder av chanser att rätta till de första misstagen”
Ny på jobbet
2019 utsågs hon till Sveriges bästa lärare, men Maria Wiman minns mötet med sin första klass.
– Som nyexad var jag vettskrämd för första intrycket. Jag tänkte att: “gör jag bort mig nu är det kört för evigt”. Men det är ju inte sant.
LÄSTIPS: ”Mentor” Wimans 10 tips till nya lärare
NY PÅ JOBBET-SPECIAL – läs alla delarna
- Trots lagen – två av tre får ingen mentor
- Lärarförbundets kritik: ”Nya lärare får ingen chans”
- Lärarrådet – vår nya podd för dig som är nyexad!
- Gymnasieläraren Stina: Så viktig var mentorn för mig
- Wiman: ”Du har mängder av chanser att rätta till de första misstagen”
- ”Mentor” Wimans 10 tips till nya lärare
- 9 nybörjarmisstag – och hur du hanterar dem
- Lärarakademin ska ge nya – och erfarna lärare stöd
- Vanligaste frågorna från nya lärare – och svaren
- Jaara Åstrand: Ta fajten för den skola du vill ha och den lärare du vill vara
- Lektioner som passar nya lärare – Lektionsbanken tipsar
I dag är Maria Wiman rutinerad efter tolv år som lärare. Hon har också skrivit boken ”Första tiden som lärare” där hon delar med sig av sina erfarenheter.
– Som nyexad är det lätt att överrumplas av det faktum att läraryrket är mer komplext än man kanske trodde. Det handlar inte bara om att undervisa; man ska lösa konflikter, hantera föräldrakontakter, fortbildas, bygga relationer, bråka med krånglande internet, lära sig manövrera kopiatorn, jaga läromedel, rastvakta, äta pedagogisk lunch och så vidare. Det kanske inte utbildningen riktigt förberedde en på, säger hon.
Låt det ta tid!
Så vad göra?
– Var ödmjuk inför det faktum att det tar tid att komma in i yrket. Du är ämnesexpert men att också bli expert på yrkets alla vinklar och vrår kommer att ta tid. Låt det ta tid!
Hur gör du för att fånga och behålla klassens intresse?
– Motivation kan vara lurigt. Alla elever kommer inte att tjuta av iver när du presenterar ämnen som periodiska systemet eller Sveriges minoritetsspråk. Men det finns trots allt en del tricks och då är din egen entusiasm viktig. Om du själv tycker att ett ämne är intressant kommer det att smitta av sig. Visa eleverna med hela kroppen att just ditt ämne är världskul och viktigt. Ge gärna eleverna autentiska exempel på hur kunskapen används. Då inser de att kunskapen är viktig, även bortom skolan och betygen. Jag brukar också fånga elevernas nyfikenhet genom spännande berättelser och människoöden.
Hur gör man om det blir fel första lektionen?
– Som nyexad var jag vettskrämd för första intrycket. Jag tänkte att: “gör jag bort mig nu är det kört för evigt”. Men det är ju inte sant. Du har många lektioner på dig att etablera relation med eleverna och få dem att förstå vem du är.
– Var förberedd inför ditt möte med en ny klass. Se till att du har en tydlig dagordning och att du också är tydlig med dina förväntningar på eleverna. Du har många lektioner på dig att sätta agendan. Blir det fel första lektionen kommer du ha mängder av chanser att rätta till det.
Lägg inte ribban för högt
Vilka är de vanligaste felen en ny lärare gör?
– Man lägger ribban för högt. Man vill så mycket, kanske stressas av styrdokumentens maffiga stoff och vill därför klämma in så mycket det bara går. Gör inte det!
– I början måste du ta dig tid att lära känna dina elever, få koll på deras förkunskaper och sätta strukturerna i klassen. Skynda långsamt i början!
Annat en orutinerad bör tänka på?
– Glöm inte bort att ta rast! En fara med läraryrket är att du aldrig riktigt blir klar. Det finns alltid elevarbeten att kommentera, speciella anpassningar att göra eller lektionsplaneringar att finslipa. Här är det viktigt att du vaktar dina gränser.
– Tid för återhämtning är faktiskt livsviktigt. Skriv in när på dagen du ska ha rast och håll det stenhårt. Obs! Det är förbjudet att jobba på rasten.
Ny lärare-coachen hjälper dig!
Vill du ha stöd och råd under din första tid som lärare? Du kanske har frågor inför lönesamtalet, kring anställningsavtalet, introduktionsperioden, schemat eller din arbetsbelastning?
Kolla in Lärarförbundets ”Ny lärare-coachen”, som är en samlingstjänst som riktar sig till nya lärare.