Digitalisering ska ta världen in i klassrummet
Intervjun I mars fick hon Skolutvecklarpriset för att framgångsrikt ha jobbat med skolutveckling på Runbacka skolor i Sollentuna. I dag leder Maria Nyström skolutvecklingen för kommunens samtliga skolor.
Foto: Ulf Lodin
– Först vill jag säga att det är ett helt team av kompetens på avdelningen som stöttar skolorna på olika sätt. Vårt mål är få Sveriges bästa skolor och utbildningskontoret och rektorsgrupperna har tagit fram tre områden som vi vill utveckla: Tillgänglighet, Digitalisering och Hållbarhet. Uppgiften nu är att vi tillsammans skapar det stöd som verksamheterna säger att de behöver för att jobba framgångsrikt med dessa områden.
Vad lägger du i ordet ”tillgänglighet”?
– Jag vill ha en likvärdig utbildning som tar hänsyn till barns och elevers olika behov. En tillgänglig lärmiljö identifierar och undanröjer hinder så att varje barn kan utvecklas så långt som möjligt. Det som är en nödvändig anpassning för några elever är också till fördel för alla. Därför bör anpassningar inte bara göras för några få utan som en naturlig del av undervisningen för alla.
Digitalisering?
– Med digitaliseringens hjälp kan man ta världen in i klassrummet – eller klassrummet ut i världen. Jag tror att många ännu kämpar med att få tekniken på plats, men väl på plats går det att göra undervisningen varierad på ett helt annat sätt. Vi kan ge elever möjlighet att ta in kunskaper på olika sätt och vi kan låta dem visa kunskaper på olika sätt. Elever är ofta konsumenter av den digitala tekniken men skolan har ett viktigt uppdrag att visa att elever själva kan skapa med hjälp av digital teknik. Med enkla medel kan läraren skapa lärande som en elev kan ta till sig om och om igen.
Kan du ge exempel?
– Jag vet många lärare som “flippar” sina lektioner för att nå fler elever och där lärandet blir oberoende av rum och tid. Det kan t ex vara allt ifrån en flippad genomgång av en historisk händelse till en slöjdlärare som gjorde en egen film om hur man trär tråden i symaskinen. Barnen tittade på filmen i sina läsplattor och tog det i sin egen takt. Läraren slipper att känna sig otillräcklig med otåliga elever som väntar på hjälp.
Vad menar du med ”hållbarhet”?
– Utvecklingsarbetet i skolorna ska präglas av långsiktiga mål, en god arbetsmiljö och hållbart ledarskap. Med en väl fungerande elevhälsa och tillgänglig undervisning för alla elever kommer vi att lyckas med varje elev. Inget mindre än det måste vara vår målsättning.