
Andria Zafirakou talar på konferensen Lärkraft i Stockholm.
Estetiska ämnen
Andria Zafirakou är i Stockholm för konferensen Lärkraft. Från scenen på Waterfront Congress Centre talar hon till drygt 400 lärare från hela Sverige. Hon är sist ut denna fullspäckade dag och nu visar hon ett klipp på flugor i en glasburk.
– Har ni hört talas om pygmalioneffekten?
Nej, Andria Zafirakou gör sig inte lustig över platsen vi befinner oss på. Den surrande flugsvärmen ska visa oss något annat, nämligen hur viktigt det är att bryta invanda rutiner. Vad händer när du öppnar burken efter tre dygn? Flugorna hittar inte ut. De kommer aldrig flyga högre än gränsen där locket en gång satt och nu är de fast i ett mönster för resten av livet.
Pygmalioneffekten, eller Rosenthaleffekten som den också kallas, är troligen välbekant för åhörarna på konferensen. Experimentet från 1968 där socialpsykologen Robert Rosenthal visade hur höga förväntningar förbättrar elevers prestationer och resultat, har nog de flesta lärare stött på.
– Vi sviker ungdomarna om vi inte höjer förväntningarna på dem. Elever som inte blir sedda och får rätt stöd har inga förutsättningar att lyckas, säger Zafirakou.
Bildlektion på Alperton Community School I Brent utanför London.
– Den ska inte begränsa oss, tvärtom! säger Andria Zafirakou.
För henne och eleverna har konsten blivit just en sådan öppning.
– Det finns en enorm kommunikativ kraft i konst. Den kan berätta sådant vi inte kommer åt på andra sätt, säger hon.
Andria Zafirakou från Brent i utkanten av London är bildläraren som förra året vann det prestigefyllda Global Teacher Prize. Hon började på Alperton Community School när hon var nyexaminerad för 14 år sedan – och jobbar fortfarande kvar.
– Våra elever har inget annat än hemmet och skolan. Och de älskar skolan för där har de det bäst, tyvärr. De får frukost och stannar ofta kvar efter skoldagens slut, det vill säga de som inte måste hem och ta hand om småsyskon eller äldre släktingar.
Brent är ett av de fattigaste och mest utsatta områdena i Storbritannien. Den etniska blandningen är stor, många är nyanlända och för Andria Zafirakou är det inte ovanligt med klasser där de flesta är svaga i engelska. Genom att lära sig några ord på deras modersmål har hon vunnit elevernas förtroende och ibland har konsten varit enda kommunikationsmedlet. Under Andria Zafirakous tid som lärare har Alperton Community School höjt sina resultat markant och idag hör man till toppskiktet bland brittiska grundskolor.
Genom att visa kärlek och ha höga förväntningar kommer man långt.
På Lärkraft återges flera solskenshistorier. En flickans tillrättalagda bilder ändrade plötsligt karaktär. Zafirakou fick ur henne att hon skulle giftas bort mot sin vilja. Skolan ryckte in och idag är hon framgångsrik läkare.
Autistiske Rafael var stum men sedan Andria Zafirakou fick honom att måla går det istället inte att få tyst på honom. Och Tom med adhd som hatade skolan fick en dag klassens uppmärksamhet för en målning och det vände hela hans skolgång.
I samtliga fall har konsten blivit en ingång till förståelse mellan lärare och elev.
– Relationen till eleven betyder allt. Om jag lär känna dem och förstår varför de är arga, ledsna eller galna så kan jag undervisa dem bättre. Genom att visa kärlek och ha höga förväntningar kommer man långt, säger Andria Zafirakou.
Andria Zafirakou talar på konferensen Lärkraft i Stockholm.
Hon är ingen forskare eller strateg utan en vanlig lärare vars magkänsla med åren blivit till beprövad erfarenhet. Att hon skulle få Global Teacher Prize kom som en överraskning. Och det var nära att hon aldrig blev aktuell för en nominering.
– Jag fick ett mejl kvällen före mitt bröllop. Utan min vetskap hade en kollega nominerat mig. Men för att ansökan skulle gillas behövde jag komplettera den själv. Så i sista stund kom jag med och var till slut en av tio kandidater.
För prissumman på en miljon dollar (nästa tio miljoner svenska kronor) har Andria Zafirakou startat programmet Artists in Residence som initierar samarbeten mellan konstnärer och skolor. Arbetet är ett led i att stärka de estetiska ämnena.
Inbjudningar har kommit från många håll efter utmärkelsen, bland annat från regeringen. Men Andria Zafirakou var inte intresserad.
– Jag fick höra att hela nationen kände stolthet över mig och att jag var den som skulle få lärare att stanna i yrket. Men vår regering stöttar inte den estetiska undervisningen och därför tackar jag nej till dem. Jag älskar det jag gör och kan inte tänka mig ett annat jobb, säger hon.
Global Teacher Prize delas ut årligen till en lärare som märkt ut sig på något särskilt sätt. Priset instiftades 2014 av The Varkey Foundation som jobbar för alla barns rätt till utbildning och för att höja lärares status.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.
Digitala nationella prov Lotta Edholm: ”Ett misslyckande för att lärare har utsatts för ett stort merarbete.”
Arbetsmiljö Anklagelserna: Härskarteknik, förminskande av personal och undanglidande av ansvar.
Digitalisering Han har tittat på föremålens påverkan på undervisningen: ”Svårt lämna skärmarna.”
Krönika ”Sluta gnäll, din surkorv. Ryck upp dig och bli en education manager!”.
Debatt ”Pengar och makt är ett nollsummespel, om en grupp får ökat inflytande sker det på bekostnad av någon annan grupp”.
Debatt ”Mina elever har fått väsentligt färre timmars undervisning i det ämne de testas i”
Lärarlön Ett par tusenlappar skiljer – barnskötare nästan ifatt förskollärare.
Arbetsbelastning Arbetsmiljöverket i nytt lärarlarm: ”Allvarligt”.
Hök25 Läget ”fortfarande låst” mellan Sveriges Lärare och SKR och Sobona.
Krönika ”Det är liksom skillnad på elevinflytande och elevdiktatur.”
Hök25 Sveriges Lärare ”Mycket kan hända innan avtalet är tecknat”.
Förskola ”Extremt upprörande”, säger Helena Lückner på Sveriges Lärare om den nya arbetsuppgiften.