Ny granskning: Särskolan får mindre stöd och uppmärksamhet
Särskola
I intervjuer med Riksrevisionen uppger lärare som arbetar i grundsärskolan att deras elever och grundsärskolan som skolform inte räknas på samma sätt som grundskolan. Och efter att ha genomfört en omfattande granskning kan Riksrevisionen konstatera att det delvis stämmer.
– När det gäller de statliga insatserna på området visar den här granskningen dessvärre att lärare och rektorer har visst fog för den uppfattningen, säger riksrevisor Helena Lindberg i en kommentar.
Granskningen visar på ett bristande stöd för att bedöma elevers kunskaper, eftersom grundsärskolans lärare inte alls har samma tillgång till bedömningsstöd som lärare i andra skolformer. I grundsärskolan finns bedömningsstöd endast i tre ämnen för låg- och mellanstadiet medan grundskolan har bedömningsstöd i alla ämnen.
– Det visar att grundsärskolans behov av stöd för kunskapsbedömning inte har prioriterats på samma sätt som grundskolans, säger Olof Widmark som är projektledare för granskningen i en kommentar.
Även Skolverkets uppföljning och utvärdering av grundsärskolan är bristfällig. Det saknas information om kunskapsutvecklingen hos eleverna, om förutsättningar för att utveckla elevernas kunskaper, om skillnader mellan grundsärskolor samt utvecklingen i grundsärskolan över tid.
– Kunskapsbristerna gör det svårt att veta om eleverna getts möjlighet att utvecklas så långt det är möjligt, så som skollagen kräver, och om det finns skillnader mellan grundsärskolor i landet. Det gör det också svårare att veta om det behöver vidtas några särskilda åtgärder för grundsärskolan, säger riksrevisor Helena Lindberg i en kommentar.
Dessutom konstateras det att grundsärskolan inte alltid finns med när man gör ändringar i läroplanen. Det förtydligande som gjorts i läroplanerna för grundskolan, specialskolan och sameskolan när det gäller trygghet och studiero har inte införts i grundsärskolans läroplan. Ingen motivering har lämnats till varför denna ändring inte gäller för grundsärskolan.
Riksrevisionens granskning
I granskningen ”Grundsärskolans kunskapsuppdrag – styrning, stöd och uppföljning” har Riksrevisionen granskat grundsärskolans förutsättningar sedan 2011.
Skolverket rekommenderas att:
– se till att lärare i grundsärskolan får tillräckligt stöd för att kunna bedöma elevernas kunskaper.
– utveckla uppföljning och utvärdering av grundsärskolan, så att den ger information om huruvida eleverna har goda möjligheter att utifrån sina förutsättningar nå så långt som möjligt enligt utbildningens mål.
– säkerställa att grundsärskolan tydligt beaktas i myndighetens interna styrning.
Regeringen rekommenderas att:
– utveckla redovisningen till riksdagen av om grundsärskolan når målen för utbildningen.
– se över timplanerna för grundsärskolans ämnen och ämnesområden.
Här kan du läsa granskningen i sin helhet.