
Lärarna Ahmad Hussein och Dunia Kadhim.
Snabbspår
I april 2017 startade Snabbspåret vid Umeå universitet för 40 utländska lärare och förskollärare. Utbildningen har bedrivits på uppdrag av Arbetsförmedlingen och genomförs för första gången på distans för nyanlända som har mycket goda kunskaper i arabiska och en utländsk lärarutbildning med sig i bagaget.
Deltagarna kommer från länder som Syrien, Libanon, Irak, Palestina, Eritrea och Somalia. Utbildningen syftar till att nyanlända med examen och erfarenhet som lärare ska få den kompletterande utbildning de behöver för att snabbare kunna etablera sig som legitimerade lärare i Sverige.
Nu har den första gruppen avslutat sin utbildning efter 26 intensiva veckor.
– Det var en stor utmaning för oss men vi lyckades. Alla 40 deltagare som påbörjade kursen stannade kvar och genomförde hela utbildningen. Det är utomordentligt bra. Varje person som har kommit hit och utbildat sig har sina erfarenheter, ingen historia är den andra lik, säger Ahmad Hussein, lärare och projektledare för Snabbspåret.
Varför har utbildningen gått så bra tror du?
– Det finns stor erfarenhet bland oss som jobbar med Snabbspåret. Jag har till exempel jobbat som tolk i över 20 år och har jobbat med flyktingar under hela min tid i Sverige. Jag är själv flykting, säger han.
Ahmad Hussein berättar att några deltagare ibland kunde ringa hem till honom mitt i natten och berätta om sin oro kring utbildningen och anpassningen i Sverige.
– Några sa att de hade bestämt sig att hoppa av utbildningen, på grund av svårigheter hemma i familjen. Men jag lyckades övertyga dem om att det inte var någon fara och att vi skulle hitta en lösning. Det gjorde inget om man missade praktiken i tre dagar – då fick vi kompensera det på något annat sätt på lektionerna.
Lärarna Ahmad Hussein och Dunia Kadhim.
Är flexibiliteten viktig i en sådan här utbildning?
– Den är enormt viktig, det kan vara det viktigaste. Som projektledare måste man vara redo för alla möjliga deltagarsamtal och finnas där hela dygnet för dem, säger han.
Dunia Kadhim har också varit med på resan som lärare och har undervisat den första gruppen.
– Det var ett väldigt intensivt jobb för mig som lärare, eftersom de som studerade hade med sig olika nivåer av språket när de kom till oss. Målet var att alla skulle förstå skolsystemet på både arabiska och svenska. För språket och innehållet hör ihop, säger hon.
– En del deltagare hade inte ens gått SFI, utan de hade börjat gå vår utbildning. Det var ett väldigt intensivt jobb, men vi lyckades förena alla som låg på olika nivåer – och de som tog examen kan nu skriva, läsa och prata svenska.
Eftersom skolsystemet i Sverige skiljer sig mycket från länder som Syrien och Libanon har det varit stort fokus på att förstå just det svenska skolsystemet.
– Men det har även varit stort fokus på hur vi behandlar barnen i skolan i Sverige. Det var det viktigaste och allt hänger ihop. Eftersom deltagarna är i olika åldrar och kommer från många olika länder har alla med sig olika traditioner, religioner, och språk.
Snabbspåret har redan gett effekt. Bara några dagar efter examen har tio stycken av deltagarna fått jobb som vikarier på skolor, och ytterligare sju ska läsa vidare på universitet.
Snabbspåret är en satsning i samverkan mellan sex lärosäten, arbetsmarknadens parter – Lärarförbundet, Lärarnas riksförbund, SKL och Almega tjänsteföretagen samt Arbetsförmedlingen.
Stockholms universitet är det lärosäte som har det nationella samordningsansvaret. Övriga medverkande lärosäten är Göteborgs universitet, Malmö högskola, Linköpings universitet, Örebro universitet, Umeå universitet.
Lärosätena har gemensamt utvecklat uppdragsutbildningen med fokus på hur den svenska skolan och förskolan styrs och organiseras, lärarens arbete samt didaktik och lärande.
Källa: Umeå universitet
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Debatt ”Pengar och makt är ett nollsummespel, om en grupp får ökat inflytande sker det på bekostnad av någon annan grupp”.
Debatt ”Mina elever har fått väsentligt färre timmars undervisning i det ämne de testas i”
Hök25 Läget ”fortfarande låst” mellan Sveriges Lärare och SKR och Sobona.
Krönika ”Det är liksom skillnad på elevinflytande och elevdiktatur.”
Hök25 Sveriges Lärare ”Mycket kan hända innan avtalet är tecknat”.
Slutreplik Hanna Garberg besvarar Skolledarnas oro för regleringar av lärares arbetstid.
Replik ”Kroka arm med oss i regleringsfrågan” skrev Hanna Garberg – nu svarar skolledarna.
Digitala nationella prov Uppdatering stoppade digitala proven: ”Fanns en oro”.
Våld i skolan Arbetsmiljöverkets ovanliga åtgärd för lärarna: ”Omedelbar och allvarlig fara”
Fackligt Anna Olskog efter historiska initiativet: ”Mitt budskap till Lotta Edholm fortsätter vara glasklart.”
Hök25 Anna Olskog: ”Borde inte vara svårt för arbetsgivaren att sikta”
Hök25 Uppmaningen till SKR i striden om reglerad planeringstid.
Debatt ”Förutom faktafel och fusk äventyrar AI även förmågan till källkritik”.
Debatt Hanna Garberg om SKR:s förslag för lärares arbetsmiljö: ”Ett hån”
Hök25 ”Stora oönskade konsekvenser för tredje man”
Hök25 Avvaktar utredning – vill inte förhandla om planeringstiden.
Hök25 ”Strejk är bättre som hot än vad den är i verkligheten.”
Debatt ”Antingen är det en marknad eller så är det inte en marknad. Det kan inte bara vara det när det passar”
Debatt ”Politikerna har nu ett val. Antingen skapar de en tyglad lärarkår, eller så lyssnar de till oss som faktiskt berörs.”
Debatt ”Elevhälsoprocessen i svensk skola måste skrotas – den är orättvis”.
Digitala nationella prov Arbetar redan med upphandlingen av en ny provplattform: ”Har haft dialog med kritikerna”.
Krönika ”Jag försöker förstå hur lärares status ska kunna öka när vi blir så uppläxade hela tiden.”
Våld i skolan Utbildningsministern: Tryggheten i svenska skolor har tyvärr blivit sämre över tid.
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Debatt Lotta Edholm: ”Använder sin plattform i SKR för att bromsa helt nödvändiga reformer.”
Arbetsbelastning ”De styrande borde ta chansen att minska grupperna nu när de har möjlighet.”
Forskning Stor studie: ”Lärarna behöver ges större utrymme att påverka arbetet”.
Friskolor Diskussion om vinster i skolan: ”Välfärdstjänster är inte som andra tjänster.”
Jag är lärare Jörgen Berg om varför han är lärare – och vad han skulle göra om han var skolminister för en dag.
Nedskärningar ”Har man halkat efter lönemässigt kan det bero på att man underpresterat i sin roll.”
Krönika ”För de allra flesta är mobilförbudet en ickefråga.”
Studiero Förslaget: Obligatorisk insamling av elevers mobiltelefoner i början av skoldagen.
Forskning 70 föreläsare delar med sig av forskning och erfarenheter från undervisning under en och samma dag.
Digitala nationella prov Varnar för att resultaten inte blir tillförlitliga: ”Vi är fly förbannade”.
Digitala nationella prov Starta kopiatorn – detta gäller för nationella proven.
Debatt ”Det är dags att ställa oss frågan vad vi fått för de 697 miljoner kronor som investerats”
Avtalsrörelse Här är frågorna de ser som viktigast i förhandlingarna.
Arbetstid Göteborg satsar – men Eskilstuna backar. Det handlar om arbetstidsförkortning.
Avtalsrörelse Förhandlingschefen: ”Det blir tufft”.
Avtalsrörelse Han undervisade och studerade parallellt. ”Jag är lyrisk”.
Annat SKR skeptiskt till kraven från Sveriges Lärare.
Digitala nationella prov 4 000 elever och anställdas personuppgifter läckta – Integritetsskyddsmyndigheten inkopplad.
Krönika ”Hoppas att staten inte försitter detta gyllene tillfälle”, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det vore en stor vinst för både lärare och elever”, skriver Filippa Mannerheim.
Debatt ”Den havererade provplattformen är dock bara toppen av ett isberg” skriver representanter för Elevernas riksförbund.
Digitala nationella prov Så tvingas lärarna lösa problemet – för att genomföra nationella proven.
Debatt ”Jag tror att jag med flera verksamma i skolan värld kunde talat om för er att vi skulle stå precis där vi står”.