Här kombineras slöjd med kemi och svenska
Undervisningsmetoder
För ett år sedan började Karolin Wagner jobba som slöjdlärare på Petersvenskolan i Landskrona. Hon är utbildad skräddare i grunden men har sedan många år tillbaka sadlat om till lärare.
– Jag har alltid älskat skapande och eftersom jag själv hade det kämpigt i skolan så blev det en kreativ flykt för mig. Jag brinner för att kunna visa elever, speciellt som har det svårt, att alla inte behöver inte bli exempelvis ingenjörer för att bli lyckliga. Man kan hitta glädje, mening även på andra håll, förklarar hon.
Under det senaste året har Karolin Wagner jobbat med ett ämnesövergripande projekt där undervisningen inom flera ämnen att samlats under ett och samma tema: Hållbar utveckling.
– Under diskussioner och workshops landade vi i att hållbar utveckling går in i alla kursplaner på skolan. Genom att jobba med kollegialt lärande och med samma mål får eleverna en bredare förstående för temat. Det gör också att de kan se hur ämnena i skolan svämmar över på varandra, säger Karolin Wagner.
Årskurs 8 har studerat papper, dess miljöpåverkan och vad man kan göra med materialet. Eleverna har sedan skapat olika origamiverk. Foto: Karolin Wagner
– I slöjd har vi läst om textila material och dess påverkan på miljön. Vi har tittat på vad olika material innehåller och hur de tillverkas. Eleverna har sedan fått labba med tygerna i kemin.
Där har de undersökt om materialet exempelvis innehåller plast genom att elda på det.
Undervisningen har anpassats efter skolans olika klasser och alla lärare har varit involverade till den grad som varit möjlig. För Karolin Wagner är det en självklarhet att fler borde jobba med samma upplägg.
– Det klart det krävs en del planering och tanke bakom. Men man måste utvecklas och utmana sig själv. När man jobbar på det här sättet får eleverna ett helt annat kunskapsdjup och de kan relatera och se samband på ett helt annat sätt.
Hon menar att eleverna även får bättre förståelse för hennes eget ämne.
– Det är många som blivit förvånade över att slöjd kunde vara så mycket mer. Många är nog vana vid att jobba traditionellt med trä, metall och textil separerat. Jag och min slöjdkollega jobbar tillsammans så mycket som det är möjligt för att vidga elevernas vyer om vad slöjd egentligen är.
Hon menar även att det inte bara är eleverna som drar fördelar av upplägget, utan även lärarna på skolan.
– Vi får en inblick i varandras ämnen och då blir det roligare att jobba. Vi kan hjälpas åt med sambedömning och samplanering. I mitt ämne är det vanligt att inte ha så många kollegor, nu har jag flera jag kan diskutera med. Då är det också lättare att komma fram till bra och smarta lösningar, förklarar hon.