Gymnasielärare prisas för arbete kring tvålärarskap

Lärarpris
För femte året i rad delar Helge Ax:son Johnsons Stiftelse ut Helgepriset, som anses vara ett av Sveriges största lärarpris.
Totalt delas det ut en halv miljon kronor i stipendier till lärare i Sverige som vill pröva, utvärdera eller dokumentera pedagogiskt utvecklingsarbete baserat på forskning och beprövad erfarenhet, i syfte att förbättra undervisningen och höja elevernas kunskapsnivå.
Årets stipendier, på ligger på 125 000 kronor i varje kategori, delades ut på Tessinska Palatset i Stockholm den 29 oktober i totalt fyra kategorier: Ett till förskollärare lärare som undervisar i årskurs 1–6 i grundskolan, lärare som är verksamma i årskurs 7–9 i grundskolan och lärare i gymnasieskolan eller vuxenutbildningen.
I kategorin gymnasieskolan/vuxenutbildningen vann i år lärarna Marie Gilbertsson och Magdalena Lind som arbetar på Karolinska gymnasiet i Örebro.
– Det känns jättekul. Det känns också peppande utifrån att man lyfter skolan på ett positivt sätt med en sådan ansenlig summa, säger Magdalena Lind.
Med stipendiet vill lärarduon skriva en kombinerad teori- och metodbok som handlar om tvålärarskap, där teori och praktik i kombination ska ge en grund att stå på för andra lärare som vill pröva pedagogiken.
Intresset för att arbeta tätare ihop i klassrummet växte när lärarna för något år sedan fick åka till USA för att studera tvålärarskap.
– Den resan gav oss mycket inspiration. När vi kom hem började vi söka och få fatt information kring tvålärarskap på gymnasiet, och då visade det sig att det fanns ingenting. Det är bara grundskolan arbetar på det här sättet. Vi har efter första resan varit på en annan tvålärarkonferens i USA där vi har fått massor av material som vi kan använda till boken, säger Magdalena Lind.
Tanken är att deras teori- och metodbok ska fylla det tomrummet. Boken ska även kunna fungera som ett stöd och inspiration för lärare som undervisar andra åldersgrupper inom skolan.
Var befinner ni i er i processen nu?
– Vi har skrivit en synopsis och har alla kapitel klart. Inget är inskickat till något bokförlag än, men flera förlag ligger på oss. Vi har inte riktigt bestämt oss för hur boken ska se ut. Vi funderar fortfarande på exakt hur vetenskaplig den ska vara.
Härnäst i bokskapandet väntar en intensiv skrivvecka i januari.
– De här pengarna kommer att kunna hjälpa oss att frigöra tid för att sätta oss och skriva den här boken.
Vinnarna av Helgepriset 2019:
Kategori A (förskola):
Katrin Winqvist, Nora.
Kategori B (årskurs 1–6):
Josefin Öberg, Fredrika.
Kategori C (årskurs 7–9):
Karin Herlitz, Saltsjö-Boo.
Kategori D (gymnasieskolan/vuxenutbildningen):
Marie Gilbertsson och Magdalena Stenman, Örebro