
Skärmdump från "Medborgaren".
Lärstilar
Moderaterna vill se mer specialpedagogik på lärarstudenternas scheman – och att det ska löna sig för lärare att utbilda sig vidare till specialpedagoger och speciallärare.
– Vi har olika behov och olika intressen och det är viktigt att skolan klarar av att möta det på ett bra sätt, och ändå bidrar till det kompensatoriska uppdraget. Huvudpoängen är att barn är olika måste finnas olika alternativ för varje elev, säger Erik Bengtzboe, utbildningspolitisk talesperson för Moderaterna.
Samtidigt publicerar partiet ett faktablad i sin medlemstidning ”Medborgaren”, där två olika elevers inlärningsprofiler ges som argument för det fria skolvalet.
Skärmdump från "Medborgaren".
– Jag förstår att man politiskt försöker göra en poäng av detta, det är inget fel att försöka förstå hur elever lär sig. Men svaret på frågan är mer komplicerat än detta. Skolans uppdrag är att hjälpa eleverna hitta flera sätt att lära, säger Jan Håkansson, universitetslektor vid Linnéuniversitetet.
Han gör forskningsöversikter och menar att bilden av forskningen kring lärstilar är entydig. Att anpassa undervisning efter elevers lärstilar ger ingen, eller till och med negativ effekt.
Erik Bengtzboe har inte sett illustrationen.
Men om forskningen visar att det här inte fungerar, varför använder ni det som argument?
– Det finns ju uppenbart olika pedagogiska alternativ i det svenska skolsystemet, det är viktigt att man tolererar att det finns olika sätt. Det finns en miljon skolbarn i Sverige, och man kan dra man allt in absurdum – men det viktiga är att det finns bra pedagogik och att eleverna lär sig, säger han.
Anna Ekström, gymnasie- och kunskapslyftsminister (S) är upprörd över Moderaternas koppling mellan det fria skolvalet och lärstilar.
– Jag blir ilsk när ett politiskt parti försvarar skolvalet med att använda myter om undervisning. Vore jag lärare skulle jag bli upprörd, det riskerar att försvåra lärande och kunskapsutbyte, säger hon.
Vad spelar en annons i en tidning för roll?
– Jag tycker att det spelar väldigt stor roll, svenska skolan behöver satsa på kunskap och bildning och undervisningen ska bedrivas enligt forskning och beprövad erfarenhet. Det är för viktigt att basera på myter, som lärstilar, säger Anna Ekström.
Att elever skulle ha olika lärstilar och att undervisningen skulle anpassas efter dem, var en trend i början av 2000-talet. Problemet, som Jan Håkansson ser det, är inte att elever är olika, utan försöken att basera undervisningen på olikheterna som de presenteras av dem som förespråkat lärstilar.
– Vi kommer alltid att leva med diskussionen om våra olikheter som människor och det är svårhanterligt i utbildningssituationen. Vi försöker hitta enkla lösningar – men det finns inga. Vad vi kan göra är att hitta förståelse för hur eleverna tänker och försöka haka fast det i den nya kunskapen. Det är ett mer komplicerat, större sammanhang som inlärning sker i, säger han.
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.