Hon ger tummen upp för utredningen: ”Efterfrågat”

Foto: Oskar Omne

Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare, välkomnar utredningen som bland annat föreslår obligatorisk förstärkningsundervisning.

Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare, gör tummen upp för Pontus Bäckströms utredning.
– Nu väntar vi bara på att regeringen sjösätter reformen.

Anna Olskog är positiv till förslagen i utredningen ”Förstärkningsundervisning i skolan – En försöksverksamhet för fler behöriga lärare”, som utredaren Pontus Bäckström överlämnade till skolminister Lotta Edholm på fredagen.

Huvudförslagen i utredning är att eleverna i grundskolan ska få obligatorisk förstärkningsundervisning. Antingen i form undervisning i halvklass eller i mindre grupper, 3–6 elever, där de som riskerar att inte klara målen får gå.

– Sveriges Lärare välkomnar förslaget. En nationell reglering av halvklasser och förstärkningsundervisning i mindre grupper är viktigt för att verkligen kunna möta elevernas behov på riktigt, säger Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.

Och fortsätter:

– Dessutom är det något våra medlemmar efterfrågat. I TIMSS-undersökningen som presenterades nyligen svarade 90 procent av lärarna att de behöver mer tid för att ge stöd till enskilda elever.

Inte läggas på hög

Nu hoppas Anna Olskog att utredning blir verklighet och inte läggs på hög.

– Vi kan inte bara ha en massa utredningar som presenteras och så blir det inget av. Nu måste regeringen gå från ord till handling och sjösätta en reform som verkligen kan göra skillnad.

Genomförs utredningens förslag kommer det att kosta mellan 1,8 och 5 miljarder kronor om året beroende på vilken inriktning man väljer. Det ska främst finansieras genom att den planerade utökningen med 178 undervisningstimmar i lågstadiet som Skolverket föreslagit stoppas.

En stor del av kostnaden för utredningens förslag är fler lärare.

Räcker antalet behöriga lärare?

– Nej, det gör det inte. Men vi ser ju att barnkullarna går ner. Vi har drivit vikten av behöriga lärare i flera år. Även där kan regeringen och arbetsgivarna agera och gå i rätt riktning och förvalta läget genom att se de minskade barnkullarna som ett utrymme och möjlighet för att öka personaltätheten, minska gruppstorlekarna och öka lärarbehörigheten, säger Anna Olskog.

Utredningens förslag avser undervisning i svenska, svenska som andraspråk och matematik.

Bör en reform inte omfatta fler ämnen?

– Ja, i den bästa av världar skulle vi kunna ha mindre undervisningsgrupper från början. Och dela på dem. Det skulle göra stora skillnad.

Utredningens förslag i korthet:

  • Inför förstärkningsundervisning i svenska, svenska som andraspråk och matematik. Den ska vara obligatorisk och vara utöver ordinarie schema. Den kan antingen vara genom halvklass eller så kallat elevurval, då de elever som riskerar att inte klara målen undervisas i små grupper.
  • Lovskolan blir kvar som den är. Den görs alltså inte obligatorisk för eleven.
  • Inför sommarlovsskola. Den ska vara färdighetstränande och språkstärkande. Det kan handla om allt från läsning för lågstadieelever till språkträning för nyanlända.
  • Utöka inte lågstadiets timplan. Skippa Skolverkets förslag om att utöka timplanen med 178 timmar. Lägg de 1,8 miljarder kronor det skulle kosta på utredningens förslag istället.

Läs hela utredningen här.

LÄS MER:

Skarpa förslagen: Halvklass och obligatorisk undervisning

Läraren hyllar förslagen: ”Jag får gåshud”

Skolministern: ”Vi har ett inkluderingshaveri”

Inkluderingshaveriet: ”Det är dags att tänka om”

Hälften av Annas elever är i behov av anpassningar

Elever som får stöd – stor skillnad mellan kommuner