Prisade tvålärarparet har mycket att lära ut
Undervisningsmetod För två år sedan prisades gymnasielärarduon Magdalena Lind och Marie Gilbertsson för sitt arbete om tvålärarskap. Prispengarna har de förvandlat till en metodbok där de delar med sig av sina praktiska lärdomar.
I november 2019 tilldelades lärarduon Magdalena Lind och Marie Gilbertsson Helgepriset för sina pedagogiska idéer inom tvålärarskap i gymnasiet. Prispengarna möjliggjorde att de förra våren kunde sätta sig ner och skriva en kombinerad teori- och metodbok som främst syftar att hjälpa lärare som vill pröva pedagogiken och i början av 2021 kom Tvålärarskap i praktiken ut.
– Den blev faktiskt precis som vi hade tänkt, där vi utgår väldigt mycket från våra egna tankar och idéer. Det är ganska mycket praktiskt, tips som man kan plocka ifrån fullt ut eller delvis. Det är egentligen inga nyheter, mer än att vi definierar tvålärarskapet, säger Magdalena Lind.
I boken finns även ett kapitel om hur viktigt det är att rektor och organisation är intresserade och backar eventuella tvålärarprojekt för att det ska funka rent organisatoriskt. Snart väntar också ett långfrukostseminarium som de två ska hålla för skolledare.
– Det kommer att bli intressant hur det tas emot av dem. Särskilt om de tror att det kan fungera som en besparing, men det handlar inte om att spara pengar. Det är ett annat sätt att arbeta med befintliga resurser, säger hon.
Hur boken har tagits emot vet författarna ännu inte då allt liksom, för att använda Magdalena Linds ord, ”försvann ner i det stora coronahålet”. Men de hoppas att kunna få en bättre bild av det nu när de äntligen får chansen att möta läsarna på bokmässan. Där ska de också medverka i ett seminarium och berätta om pedagogikens för- och nackdelar. Genom erfarenhet och arbetet med boken har de till exempel lärt sig att svårigheterna främst är kopplade till praktiska problem, som att lokalerna inte är anpassade till dubbla klasser, att det är schematekniskt svårt och vem man som lärare ska para ihop sig med. Medan vinsterna med tvålärarskap är många och delas av såväl elever som lärare.
– Ur elevperspektiv har vi sett att de får en mer varierad undervisning med två lärare. Det gör den också mer individualiserad eftersom man kan gå och sätta sig med några utan att behöva tänka på de andra. Vi har också sett att måluppfyllelsen ökat lite, även om underlaget är lite för litet för att dra några säkra slutsatser, ser det ut som att de med lägre betyg dras med något betygshack upp av bara farten, säger hon och fortsätter:
– För läraren ger det kompetens och fortbildning av att jobba med någon som har andra tankar och idéer. Vi bedömer och diskuterar dessutom allt tillsammans vilket ger en högre likvärdighet.
Under pandemin har Magdalena Lind och vapendragaren Marie Gilbertsson på grund av situationens ovisshet inte kunnat undervisa med tvålärarskap. Och hon berättar att det var större skillnad att gå ifrån den pedagogiska metoden än att börja med den.
– Efter varenda lektion när jag kom in i mitt och Maries arbetsrum förra hösten tittade jag på henne och sa att ”Nää det är så tråkigt, det är inte samma sak”. Jag kände mig ensam, halv. Det blev inte samma stuns, den där dynamiken med att i stunden kunna fånga varandras bollar och se elevernas reaktioner från en annans perspektiv, säger hon.
På grund av situationen har de två inte heller haft möjlighet att kunna utveckla nya pedagogiska projekt, men en ny bok finns med i planerna framåt.
– Vi har lite nya idéer som vi ska tala med förläggaren om, för nu har vi fått blodad tand, säger Magdalena Lind.