
Enligt Lena Lyckander finns det en samsyn bland lärare att pedagogisk måltid fyller en funktion.
Arbetstid
Subventionerad lunch, tillräckligt med tid att äta och nyrenoverad matsal. Dessutom en lärarkår som är enig kring att den pedagogiska måltiden är viktig.
På Pitholmsskolan i Piteå är skolmåltiderna överlag välfungerande, men en knäckfråga återstår.
– Det är alldeles för hög ljudvolym. Det är stressande både för elever och lärare, säger Lena Lyckander, förstelärare på mellanstadiet.
Kyckling i sötsur sås och broccoli-soppa. Det är vad som serveras för dagen på Pitholmsskolan.
– Om det inte varit för corona hade vi haft en jättefin salladsbuffé också, säger Lena Lyckander.
Hon sitter vid ett sexpersonersbord tillsammans med elever från sin sjätteklass. Samtalen pendlar mellan högt och lågt, från corona och en sjuk förälder till de bästa fiskevattnen och vilken snöskoter som är roligast att köra.
– Jag brukar sätta mig tillsammans med elever jag inte hunnit prata så mycket med under lektionstid, eller tillsammans med någon som jag vet mår dåligt, säger Lena Lyckander.
Att hinna tala om annat än skolarbete och på det sättet fördjupa relationen med eleverna är något hon verkligen uppskattar med pedagogisk lunch. Det är också en möjlighet att fånga upp ämnen som barnen själva tar upp och diskutera vidare under lektionstid.
För ett par år sedan ändrades schemaläggningen kring skollunchen, från att ligga i anslutning till rast till att vara insprängd mellan lektioner.
– Det har varit en stor förbättring. Jag upplever att många har större ro att äta klart och ta en portion till. Det blir inte stressigt eftersom det inte finns någon rast att skynda i väg till, säger Lena Lyckander.
Förutom möjligheten att fördjupa relationen med eleverna tycker hon det är viktigt att fungera som en förebild, både kring bordsskick, men också hur man beter sig mot varandra.
– Det är väldigt tydligt att vissa inte äter tillsammans med vuxna hemma. Att man lägger upp köttbullar och väntar på sin tur innan man talar är inte en självklarhet, säger Lena Lyckander.
Enligt Lena Lyckander finns det en samsyn bland lärare att pedagogisk måltid fyller en funktion.
– Det är ju ett jobb, där man till viss del fungerar som vakt. Även om jag sitter och talar i lugn och ro med några elever har jag ju samtidigt ett öga på vad som händer vid de andra borden, säger Lena Lyckander.
Subventionerad lunch har inte alltid varit en självklarhet på Pitholmsskolan. Genom åren har man diskuterat om lunchen ska vara betald eller ej och under en tid använt sig av ett slags lappsystem för att reglera att inte fler än nödvändigt åt betald lunch.
– Nu får alla pedagogisk lunch som vill ha det, säger Lena Westerberg-Marklund.
Hon är lärare i svenska och samhällsorienterade ämnen på högstadiet och har själv valt att inte äta pedagogisk lunch.
– Jag tycker det är viktigt med vuxna i matsalen, men eftersom det finns tillräckligt med lärare som vill äta med eleverna på högstadiet har jag valt att avstå, främst för att själv kunna bestämma över vad jag äter, säger Lena Westerberg-Marklund.
När hon talat med sina kollegor som har pedagogisk lunch tillsammans med högstadieung-domarna är möjligheten till personligare samtal med eleverna det de uppskattar mest. Men också tillfället det ger att upptäcka när allt inte står rätt till.
– Ett återkommande problem på högstadiet är att elever inte går och äter över huvud taget, eller kanske äter väldigt lite. Då kan vi ju göra något åt det i ett tidigt skede, säger Lena Westerberg-Marklund.
Även på mellanstadiet kan måltidssituationen skvallra om elevernas mående.
– Ibland handlar det om barn som knappt äter något eller andra som äter mängder på måndagar och fredagar. Det är viktiga larmklockor, säger Lena Lyckander.
För henne är det en självklarhet att äta med eleverna, men hon betonar att möjligheten att välja inte riktigt finns för lärarna på mellanstadiet.
– I så fall måste man själv fixa en ersättare, och det är inte alltid så enkelt, säger Lena Lyckander.
Lena Lyckander och Lena Westerberg-Marklund agerar olika i frågan om att äta pedagogisk lunch. Foto: Simon Eliasson
På lärarmöten tas måltiderna främst upp om det kommit in klagomål, till exempel från måltids-personalen om elever har misskött sig.
– Men den absolut mest brinnande frågan är ljudvolymen, eller rättare sagt hur man ska göra för att få ner den, säger Lena Lyckander.
För trots att matsalen renoverades för mindre än ett år sedan har man inte lyckats göra så mycket åt just ljudmiljön.
– Det är inte pratet som är det största problemet, utan slamret med porslin och stolsben mot hårda ytor. Jag vet att många elever blir stressade av det, säger Lena Lyckander.
I samband med renoveringen byggdes två separata avdelningar för diskhantering och kantiner.
– Det har ju tagit bort mycket av bullret, men samtidigt har man öppnat upp skiljeväggar som fanns i matsalen tidigare så att den blivit ett enda stort rum, säger Lena Lyckander.
Under två dagar i veckan äter hennes klass tillsammans med betydligt färre.
– Det är verkligen en himmelsvid skillnad. Det blir ett helt annat lugn och barnen tar ofta mer mat de dagarna, säger Lena Lyckander.
Både hon och Lena Westerberg-Marklund är övertygade om att den viktigaste åtgärden för att förbättra skolluncherna är färre elever i samma rum, helt enkelt dela in matsalen i fler rum eller sektioner. De trycker också på att miljön borde vara mer trivsam med gardiner, dukar och växtlighet.
Men eftersom matsalen också har funktion av aula går det inte att inreda mindre rum. Och gardiner faller på att tvättning av textilier inte finns med i städpersonalens avtalade arbetsuppgifter.
– Jag tycker det är olyckligt att sådana hänsyn drabbar både elever och oss lärare som sitter och äter i matsalen varje dag, säger Lena Lyckander.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Debatt ”Pengar och makt är ett nollsummespel, om en grupp får ökat inflytande sker det på bekostnad av någon annan grupp”.
Debatt ”Mina elever har fått väsentligt färre timmars undervisning i det ämne de testas i”
Hök25 Läget ”fortfarande låst” mellan Sveriges Lärare och SKR och Sobona.
Krönika ”Det är liksom skillnad på elevinflytande och elevdiktatur.”
Hök25 Sveriges Lärare ”Mycket kan hända innan avtalet är tecknat”.
Slutreplik Hanna Garberg besvarar Skolledarnas oro för regleringar av lärares arbetstid.
Replik ”Kroka arm med oss i regleringsfrågan” skrev Hanna Garberg – nu svarar skolledarna.
Digitala nationella prov Uppdatering stoppade digitala proven: ”Fanns en oro”.
Våld i skolan Arbetsmiljöverkets ovanliga åtgärd för lärarna: ”Omedelbar och allvarlig fara”
Fackligt Anna Olskog efter historiska initiativet: ”Mitt budskap till Lotta Edholm fortsätter vara glasklart.”
Hök25 Anna Olskog: ”Borde inte vara svårt för arbetsgivaren att sikta”
Hök25 Uppmaningen till SKR i striden om reglerad planeringstid.
Debatt ”Förutom faktafel och fusk äventyrar AI även förmågan till källkritik”.
Debatt Hanna Garberg om SKR:s förslag för lärares arbetsmiljö: ”Ett hån”
Hök25 ”Stora oönskade konsekvenser för tredje man”
Hök25 Avvaktar utredning – vill inte förhandla om planeringstiden.
Hök25 ”Strejk är bättre som hot än vad den är i verkligheten.”
Debatt ”Antingen är det en marknad eller så är det inte en marknad. Det kan inte bara vara det när det passar”
Debatt ”Politikerna har nu ett val. Antingen skapar de en tyglad lärarkår, eller så lyssnar de till oss som faktiskt berörs.”
Debatt ”Elevhälsoprocessen i svensk skola måste skrotas – den är orättvis”.
Digitala nationella prov Arbetar redan med upphandlingen av en ny provplattform: ”Har haft dialog med kritikerna”.
Krönika ”Jag försöker förstå hur lärares status ska kunna öka när vi blir så uppläxade hela tiden.”
Våld i skolan Utbildningsministern: Tryggheten i svenska skolor har tyvärr blivit sämre över tid.
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Debatt Lotta Edholm: ”Använder sin plattform i SKR för att bromsa helt nödvändiga reformer.”
Arbetsbelastning ”De styrande borde ta chansen att minska grupperna nu när de har möjlighet.”
Forskning Stor studie: ”Lärarna behöver ges större utrymme att påverka arbetet”.
Friskolor Diskussion om vinster i skolan: ”Välfärdstjänster är inte som andra tjänster.”
Jag är lärare Jörgen Berg om varför han är lärare – och vad han skulle göra om han var skolminister för en dag.
Nedskärningar ”Har man halkat efter lönemässigt kan det bero på att man underpresterat i sin roll.”
Krönika ”För de allra flesta är mobilförbudet en ickefråga.”
Studiero Förslaget: Obligatorisk insamling av elevers mobiltelefoner i början av skoldagen.
Forskning 70 föreläsare delar med sig av forskning och erfarenheter från undervisning under en och samma dag.