Guide: Känn trygghet i att hantera en kris i skolan

Katarina ­Tingström är legitimerad psyko­terapeut och präst och har stöttat flera skolor med samtal efter dödsfall. Nu har hon skrivit en bok om krishantering i skolan.

Att stå mitt i en kris och inte våga eller veta vad vi ska göra kan ge svåra konsekvenser. Ändå är det många skolor vars krisplan varken är uppdaterad eller övad.
Det vill Katarina ­Tingström, legitimerad psykoterapeut och präst, nu ändra på med en ny bok om krishantering i skolan.

Det var en utmaning för Katarina Tingström att ha tre perspektiv samtidigt när hon skrev sin bok om krishantering i skolan. Men det är också det som gör den unik.

– Att stötta elever i kris finns det redan litteratur om, så min tanke var: Personalen då? Mitt bidrag är att få med den och inte bara ha fokus på elever och vårdnadshavare. För om inte personalen får krisstöd och hjälp, hur ska de då kunna vara de som är trygga och stabila i situationen? säger hon.

Krishantering börjar innan någonting har hänt

Boken behandlar frågor om hur man på skolor ska hantera sorg och dödsfall efter allvarliga händelser som på något sätt rör elever och personal. Det kan vara ett knivdrama, olycksfall eller om någon tagit sitt liv. Men också om att krishantering inte bara är något som ska göras under och efter en händelse. I den bästa av världar ska arbetet börja redan innan någonting alls har hänt.

– I det läget handlar det mest om policy­dokument och övningar vilket var en utmaning att få intressant. Men det går inte att tänka och prata om krisstöd utan förebyggande arbete. Personalen måste ha kunskap om vilken hjälp de får och vad de själva har för roll, säger hon.

Katarina Tingström är legitimerad psyko­terapeut och präst och har vid flertalet tillfällen stöttat skolor med samtal efter dödsfall.

– Att skolan i ett sådant läge har en uppdaterad krisplan är något den får igen tusen gånger om, säger hon.

Ändå är det enligt hennes erfarenhet inte ovanligt att den ofta är inaktuell och inte övad.

– Skolan har så otroligt många uppgifter och måste prioritera. Vanligtvis är det på de skolor där det har inträffat allvarliga händelser som det finns reviderade krisplaner, medan det inte finns några där det varit lugnt. Då blir det ett arbete man måste göra efterhand och det blir inte alltid det bästa, säger hon.

”Jag vet vad det betyder”

Resultatet blir ofta brist på tillit för skolan från elever och vårdnadshavare. Det är därför Katarina Tingströms förhoppning att kunna skapa trygghet i arbetslag på skolor för alla inblandades skull.

– Kanske kan min bok vara ett bidrag till att det blir så bra som möjligt för de drabbade om det händer något och att risken att det inte finns något stöd minimeras. Jag vet vad det betyder för den enskilda individen.