5 sätt att nyttja den digitala tsunamin

I Katarina Gospics nya bok ”Digital tsunami – revolutionen som kan rasera eller rädda världen” beskriver hon hur digital utbildning kan bana vägen till framgång. Illustration: Juanjo Gasull
Den här artikeln publicerades ursprungligen på Läraren.se

Den tid vi lever i kan beskrivas som en digital ­tsunami, menar hjärnforskaren Katarina Gospic. Här är fem av hennes framtidstips för att utnyttja vågen i skolan.

1 Förändra klassrummet

– I framtidens utbildning upplever vi saker som om de är på riktigt medan vi lär oss dem. Tänk när eleverna faktiskt förflyttar sig till riktiga platser som rymden och deras upplevelser är att de är där. I stället för att läsa om Sveriges alla kungar får eleverna träffa dem, som om de vore levande. Att lära sig saker genom att virtuellt vara på plats revolutionerar våra utbildningar och det är viktigt att understryka att denna teknik finns redan i dag om än i sin linda, säger Katarina Gospic.

2 Skapa intresse för matte

Katarina Gospic.

– Jag tänker ofta på de barn som gillar att spela dataspel men hatar matematik. Tänk om vi tidigt kunde förmedla till dem att matematik är grunden till att bygga ett dataspel. Att det ligger massor med beräkningar bakom för att få till ett visst ljus eller för att skapa vågor på en vattenyta. Vad händer när vi kopplar samman dataspelsvärlden med att skriva kod och matematiska formler? Då ger vi ett sammanhang till varför matematik är viktigt.

3 Dela mera

– Tänk en sådan enkel sak som när utbildning också blir tillgänglig online. Att det finns en databas för alla lärare, där det inom varje ämne finns material att använda sig av för varje lektion man ska ha under året. Här är nyckeln samarbete. Bara i det lilla landet Sverige finns cirka 150 000 lärare i grundskolan till gymnasiet. Men hur många samarbetar? Turligt nog går utvecklingen mot att man på ett strukturerat sätt bygger upp utbildning online, tillgänglig för alla.

4 Skräddarsy med teknik

– Ett ständigt aktuellt ämne för lärare är hur man bäst anpassar undervisning till individen. I verkligheten är det en omöjlig uppgift att som ensam lärare skräddarsy trettio individanpassade utbildningar inför varje lektionstimme. Men med teknologi kan vi ändra på det! När vi lär oss saker digitalt kan datorn anpassa uppgifterna till just dig med hjälp av AI. AI kan se till att du får mer av det som du inte förstått så att du kan träna mer på det och bli bra.

5 Bli framtidens lärare

– Med AR och VR kommer avatarer, digitala representationer av människor, poppa upp framför dina ögon i glasögonen. Dessa avbilder är snart så bra att det blir svårt att urskilja om de är digitala eller på riktigt. Barn kan ”gå” till skolan genom att sätta på sig glasögonen. De ser inte bara läraren, utan även sina klasskompisar. I digitalvänliga skolor har redan denna undervisning ägt rum i VR. I framtiden är du som lärare även en exakt kopia av dig själv, i en avatar. I dag kostar upplägget en slant men som vi vet går utvecklingen i rasande takt vilket gör tekniken billigare och tillgängligare. 

Fotnot

VR, Virtual Reality, är en datateknik som  gör det möjligt att uppleva miljöer utan att befinna sig där fysiskt.
AR, Augmented Reality, är en datasimulering som du kan uppleva i 2D eller 3D och som adderas till din faktiska syn.