Oro inför tioårig grundskola: Inga bevis på effekt

Helena Ackesjö, docent i pedagogik på Linnéuniversitetet, och Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.

Grundskolan är på väg att bli tioårig.
Och nu ökar oron för reformen.
– Vi föreslår en övergångsperiod på tio år, säger Sveriges Lärares förbundsordförande Anna Olskog.

Från och med höstterminen 2028 ska grundskolan vara tioårig. F-klass försvinner och det är fortfarande oklart vad som händer med lärare som undervisar där idag.

– Tyvärr har vissa frågor förbisetts i regeringens lagrådsremiss, särskilt när det gäller lärarbehörighet och förskolepedagogikens roll. Det saknas ordentliga och tydliga svar på vad som ska ske med alla de förskollärare som i dag arbetar i förskoleklassen, skriver Sveriges Lärares förbundsordförande Anna Olskog i en debattartikel hos Dagens samhälle.

Måste ges vidareutbildning

Sveriges Lärare anser att regeringen måste se till att de förskollärare som i dag arbetar i förskoleklassen ges möjlighet vidareutbilda sig för att kunna fortsätta arbeta i den nya grundskolans första klass.

– Vi föreslår därför en lång övergångsperiod på tio år, så att förskollärare som i dag undervisar i förskoleklass har rimlig tid på sig att skaffa sig kompletterande utbildning, förklarar Anna Olskog.

Sveriges Lärare är försiktigt positivt till syftet med reformen som sägs vara att tidigt fokusera insatser vad gäller läs- och skrivningsinlärning samt matematik.

– Vi instämmer i att en tioårig grundskola med en välavvägd utformning kan fylla den funktionen. Men det måste göras på rätt sätt, menar Anna Olskog.

Väcker frågor om effekt

Tioårig grundskola finns i sedan länge i till exempel Norge och England. Erfarenheterna därifrån väcker frågor kring reformens effektivitet.

– Den nya tioåriga grundskolan bygger på tankar om en stark kunskapseffektivitet. Men det finns inget bevis på att det ger den effekten. Varken i Norge eller i England har tidigare fokus på inlärning gett någon effekt på exempelvis Pisa-resultaten, säger Helena Ackesjö, docent i pedagogik på Linnéuniversitetet och en av författarna till forskningsöversikten till utredningen till den tioåriga grundskolan.

Även Helena Ackesjö är bekymrad för F-klasslärarnas framtid.

– Eleverna kommer att börja skolan när de är fem och ett halvt år. Idag är det förskollärarna som har ansvaret men det är inte fastslaget att de ska ha den uppgiften i framtiden. Många har redan vidareutbildat sig i tron att det ska räcka för att få jobba i den tioåriga grundskolan men det är inte säkert att det blir så. Tänker man göra alla förskollärare arbetslösa?

Krav på rätt villkor

Helena Ackesjö menar att både dagens lågstadielärare och förskollärare kommer att behöva en större utbildningsrepertoar.

Anna Olskog har liknande tankar.

– De förskollärare som väljer att göra detta måste få ekonomiska och praktiska villkor som fungerar för att kunna vidareutbilda sig. Det handlar om rätt till ekonomiskt stöd, tjänstledighet och kurser på distans och deltid.

– På motsvarande sätt måste de lärare som i dag arbetar i lågstadiet, och som inte har erfarenhet av att undervisa sexåringar, ges en möjlighet att vidareutbilda sig i att undervisa yngre barn.

… men det finns fördelar

Även om oron för att en tidigare skolstart kan komma att minska elevernas behov av kreativitet och utforskande menar Helena Ackesjö att det finns fördelar.

– Att barnen nu, i den tioåriga grundskolan, kommer att inkluderas i samma regelverk kan vara positivt och ett samlat utbildningssystem kan innebära en möjlighet att göra skolgången mer enhetlig. Att eleverna kan ha samma lärare i fyra år ger en bättre grund för att skapa progression i lärandet, säger Helena Ackesjö.

Satsningar på skolan tilltalar även Sveriges Lärare, förutsatt att de görs rätt.

– Det är bra att regeringen vill förstärka insatserna för att eleverna tidigt ska lära sig läsa, skriva och räkna. Men om regeringen tror att det kan ske genom att rensa ut förskolepedagogiken ur nya årskurs 1 så gör de sig själva en otjänst, menar Anna Olskog.

LÄS MER:

Efter beskedet om tioårig grundskola – ”Förskollärare behövs”

Regeringens besked: ”Leken kvar i första klass”

”Lyssna på lärarna om tioårig grundskola”

Forskarna: Därför är lärarna i förskoleklass så viktiga

Lärarens varning inför tioårig grundskola