Vinstdebatt: ”Skolsystemet påverkas av att pengar läcker”

Frågan om vinster i skolan diskuterades under ett seminarium på Almega utbildning.

Friskolornas vinster i sig är inte det stora problemet. Det är att de går ut över skolans kvalitet, anser Lisa Pelling, chef för tankesmedjan Arena idé.
– Att vi har valt att driva skolan som en marknad omöjliggör tillitsbaserad styrning, säger hon.

Inför det kommande utredningsförslaget om en ny skolpengsnorm höjs temperaturen i debatten om friskoleföretagens vinster och hur de påverkar kvaliteten i skolan.

– Hela skolsystemet påverkas av att så mycket pengar läcker ut, säger tankesmedjan Arena idés chef Lisa Pelling när frågan diskuteras under Almega utbildnings seminarium.

Hon framhåller att det är nödvändigt att avskaffa vinst som incitament för att kunna driva en högkvalitativ utbildning.

– Välfärdstjänster är inte som andra tjänster. De handlas inte på en marknad som andra marknader, säger Lisa Pelling.

Förväntade prat om pengar

Kunskapsskolans grundskolechef Markus Brunfeldt tecknar en helt annan bild.

– När jag kom till Kunskapsskolan trodde jag att det skulle vara väldigt mycket prat om pengar, men det man pratar om är hur vi skapar en bra skola för varje elev. Vi använder vinsten för att starta nya skolor, fortbilda lärare och jobba med tekniska hjälpmedel, säger han.

Lisa Pelling, Karl Wennberg, Niklas Elert, Lena Dahlstedt, Markus Brunfeldt och Andreas Mörck (sittande) under seminariet på Almega utbildning.

Är vinst bra eller dåligt för svensk skola? Moderatorn Gustaf Drougge ställer frågan till Karl Wennberg, professor vid Handelshögskolan och chef för Center for Educational Leadership and Excellence.

– Det är svårt att utvärdera eftersom det skedde så många reformer samtidigt på 1990-talet. Att isolera enskilda effekter är svårt men i det stora hela har de här reformerna inte varit bra, det ser vi på de fallande skolresultaten, säger Karl Wennberg.

”Drivs av andra motiv”

Niklas Elert, forskare vid Handelns forskningsinstitut och ledamot av regeringens Produktivitetskommission anser att välfärdssektorn behöver vinster.

– Det är oerhört viktigt att du har den moroten, men det betyder ju inte att företag enbart drivs av vinst eller avkastning. Den modell vi har idag på till exempel skolområdet förutsätter att företagen även drivs av andra motiv, säger han.

Almega utbildnings förbundsdirektör Andreas Mörck är nöjd med bredden i diskussionen.

– Det här handlar ytterst om vilken skola vi vill ha. Vi måste skapa en skola som vågar vara en testkultur. Där behövs stiftelser, föräldrakooperativ och där är jag säker på att det behövs aktiebolag, säger han.

LÄS MER:

Friskolorna inför utredning om skolpengen: ”Är oroliga”

Älskad och hatad – därför strider de om skolpengen

Var fjärde kommun betalar ”straffavgift” till friskolor