Skolministern om friskolekritiken: "Aldrig fel med kunskap"
Friskolor
Skolminister Lotta Edholm (L) svarar på kritiken mot kopplingarna mellan departementet och friskolorna.
– Jag tycker att det är en väldigt märklig bild att det är farligt att ha kunskaper, farligt att ha kontakter, säger hon till Läraren.se.
LÄS ÄVEN: Här är nya regeringens skolpolitik
Lotta Edholm kommer från en styrelsepost i skolkoncernen Tellusgruppen – där hon haft ett aktieinnehav som hon KU-anmälts för.
Tidningen Dagens Samhälle gör en granskning av kopplingen mellan politiker och friskoleägare – deras lista över inflytelserika personer i friskolevärlden innehåller 37 namn.
På utbildningsdepartementet är Andreas Arvidsson nytillträdd politisk sakkunnig. Närmast kommer han från Friskolornas Riksförbunds styrelse och från Liberalerna.
Kritiker hävdar att departementet har en svängdörr för friskolelobbyn.
”Inte farligt med kunskaper”
– Jag tycker att det är en väldigt märklig bild att det är farligt att ha kunskaper, farligt att ha kontakter. För mig är det ett samhälle som är extremt slutet om man tror att man inte kan skilja på roller, att inte kunskap kan göra skillnad, säger Lotta Edholm, som också säger att det var nyfikenhet som fick henne att tacka ja till Tellusgruppen.
Skolkoncernen har 25 förskolor, sju grundskolor, nanny- och läxhjälpsföretag.
Den statistik som finns över elever i årskurs 9 (två skolor) visar att 100 procent av eleverna blev godkända till studieförberedande gymnasieprogram 2022.
100 procent blev också godkända i nationella proven i matematik 2019.
Det låter som glädjebetyg?
– Jag sätter gudskelov inte betyg. Det gör lärare. Sen har vi ett problem överhuvudtaget med betygssättningen i Sverige. 40 procent av alla elever i Sverige får ett högre betyg i matte än vad de presterat på nationella proven. Det säger sig självt att det är något skevt, säger Lotta Edholm.
”Dåliga friskolor ska inte finnas”
Hon menar att debatten om friskolorna hamnat snett.
– Kvaliteten har kommit i skymundan. Det finns fantastiska friskolor i Sverige som levererar fantastisk kvalitet, men som utmålas som dåliga. Det tycker jag är ett problem. Men vi måste skärpa friskolelagen. Det är inte så att friskolor som inte håller kvalitet inte ska dela ut vinst. De ska inte finnas, säger hon.
Läs hela intervjun med Lotta Edholm i nästa nummer av Läraren.