Regeringens besked: ”Leken kvar i första klass”

Pia Rizell och en närbild på en ung elev som koncentrerar sig djupt över en uppgift i skolan.
Foto: Sveriges Lärare/AdobeStock

Pia Rizell, förskollärare och andre vice ordförande för Sveriges Lärare, om tioåriga grundskolan.

Beslutet om tioårig grundskola har stött på kritik.
Utbildningsminister Johan Pehrson (L) och skolminister Lotta Edholm (L) lovar att eleverna i nya förstaklassen ska fortsätta med inlärning med lek.
– Grundskollärarna kommer att behöva fortbildning, säger Pia Rizell, andre vice ordförande i Sveriges Lärare.

Pia Rizell ringer på rasten – en dag i veckan arbetar hon fortfarande i förskolan i Vivalla i Örebro.

Det har gått en dryg månad sedan budgetbeskedet om att F-klassen slopas från och med 2028, för en tioårig grundskola.

I praktiken är F-klassen redan obligatorisk.

”Barnen har samma behov”

– Vad man än kallar det handlar det om barn i samma ålder, med olika mognad och samma behov av att överbrygga från förskolan, säger Pia Rizell.

Men regeringen vill gå längre.

En sak är de flesta överens om. Barns läs-, skriv- och räkneutveckling måste stärkas.
Men alla är inte ense om att det sker genom att skrota F-klassen.

Kritikerna hävdar att det saknas vetenskaplig evidens för tidig skolstart, att leken är viktig för det tidiga lärandet och att reformen innebär att en stor grupp lärare som idag undervisar i F-klass kommer att sakna behörighet för att undervisa i ettan.

I en debattartikel på SvD svarar utbildningsminister Johan Pehrson (L) och skolminister Lotta Edholm (L) på en del av kritiken.

”Genom att låta sexåringars undervisning följa grundskolans kursplaner stärker vi fokus på tidig läs- och skrivträning. Det skapar vidare bättre förutsättningar för att sätta in stödinsatser tidigt. Det kommer också leda till färre övergångar mellan skolformer, vilket annars kan hindra en kontinuerlig progression i elevernas lärande” skriver Pehrson och Edholm.

Är detta vägen för att höja resultaten, tror du?

– Det som gör att vi inte får tillräcklig utväxling i förskola och grundskolans lägre åldrar är resursbrist. Det är för stora grupper och för låg lärartäthet, säger Pia Rizell.

När det gäller lek skriver ministrarna:

”Vi menar att det ena inte utesluter det andra. Utbildningen, och undervisningen, ska naturligtvis även i fortsättningen anpassas efter elevernas ålder. Därmed kommer leken kunna spela en roll i den nya årskurs 1”.

”Grundskollärarna behöver fortbildning”

– I så fall behöver grundskollärarna fortbildning i sexåringars utveckling och lekresponsiva arbetssätt, säger Pia Rizell.

Däremot svarar debattinlägget inte på hur fortbildningen av förskollärare och grundskollärare ska ske.

Sveriges Lärares ordförande Anna Olskog har krävt generösa övergångsregler.

– Förskollärare besitter sin suveräna kompetens och behövs i skolväsendet. Vi kan inte hamna i att deras kompetens och behörighet underkänns. Det får inte hända att förskollärare lämnar yrket, säger Anna Olskog till TT.

För Pia Rizell är det dags att återgå till barngruppen.

LÄS ÄVEN:

Lärarens varning inför tioårig grundskola

Oro efter beskedet om tioårig grundskola

Beskedet: Grundskolan blir tioårig

Forskarna: Därför är lärarna i förskoleklass så viktiga

Nya beskedet: F-klasslärare ska fortbildas när grundskolan blir tioårig

Lågstadielärare om tioårig grundskola: ”Förslaget känns onödigt”

”Lyssna på lärarna om tioårig grundskola”