”Samtidigt som jag har skrivit har jag kompetensutvecklat mig själv”, säger Anna Thoresson.
Anna fick 75 000 kronor för att skriva sin bok
Anna Thoresson sökte ett stipendium för att skriva en bok. Hon fick 75 000 kronor och i dag är boken utgiven för Lärarförlaget.
Stipendier
På bara ett år gick förskolläraren Anna Thoressons flera år gamla bokidé från dröm till realitet.
Anledningen? Hon sökte ett stipendium och fick det.
Tidvis har året som gått varit väldigt intensivt för förskolläraren Anna Thoresson. Stunder av tvivel har varvats med glädje och tillförsikt. En känslokurva som ändå är helt enligt förväntan när man skriver en bok.
Förlagskontraktet tilldelades hon som 2023 års vinnare av Årets Lärarförfattare tillsammans med ett stipendium på 75 000 kronor för att skapa utrymme för skrivro.
– Det har varit ett enormt privilegium samtidigt som jag i perioder varit så trött på min text att jag undrat vem som någonsin skulle vilja läsa den. Men då får man ta ett djupt andetag och en promenad. För det mesta har det ändå bara varit roligt, säger Anna Thoresson.
Kunskap genom naturen
Till vardags jobbar hon som utepedagog på Frida förskola i Vänersborg, men har tidigare också arbetat som journalist.
– Det var såklart en fördel att redan vara bekant med skrivandet, men det innebar också att jag visste hur mycket arbete det skulle bli, säger hon.
Syftet med boken ”Barn, natur och hållbar utveckling – med hjärtat i jorden” var att lyfta den kunskap som barn kan bygga genom naturen. Boken gavs ut i augusti på Lärarförlaget och förhoppningen är att den ska inspirera till nya perspektiv på lärande som sker utomhus.
Fick bra hjälp
Resultatet bygger helt på den synopsis hon skickat in i sin stipendieansökan och som utgick från en bokidé som hon burit med sig länge, men som hon tidigare inte haft tid att ge en chans.
– Vardagen kom emellan. Men när jag upptäckte att det här stipendiet var utlyst såg jag en möjlighet att få tid att skriva och samtidigt få ihop det med arbete och familjeliv, säger hon.
Tillsammans med pengarna och bokkontraktet ingick också coachning från Lärarförlaget.
– Det är förvisso jag som skriver, men att ge ut en bok är också väldigt mycket ett lagarbete med redaktör, korrektur och layout. Jag fick uppmuntrande hejarop när det kändes tungt och goda råd på vägen – allt jag behövde för att baxa projektet i hamn, säger Anna Thoresson.
Kompetensutveckling
Under arbetets gång har hon också kunnat knyta nya kontakter som gett henne en ny blick på sin egen roll som pedagog.
– Det har varit fantastiskt utvecklande. Samtidigt som jag har skrivit och fått sätta ord på min verksamhet har jag också kompetensutvecklat mig själv. Det har också bidragit till att få visa varför förskolan är viktig och vad den faktiskt är. Utifrån kan det se ut som att vi ”bara leker”, men det pågår så otroligt många viktiga lärprocesser, säger hon.
För Anna Thoresson blev stipendiet en chans att förverkliga något hon gått och drömt om, men som hon tidigare inte hittat en väg framåt för.
– Ett annat skäl att söka är att man faktiskt säger till sig själv att ”det jag gör är viktigt och värt någonting”. Det kan ge en lite råg i ryggen, säger hon.
”Ta bara tag i det”
Själv tror hon att hon hade gått och grämt sig om hon inte hade tagit chansen och sökt. Därför är hennes råd till de som inte kommit till skott, men som på ett eller annat sätt går och är sugna på att fördjupa sin kompetens, att bara ta tag i det.
– Risken är att du ångar dig om du inte prövar och kanske är det din ansökan som är bäst och den som blir vald. Det är inte farligt att försöka och det är värt det – för det kan gå vägen.
Om det blir några fler böcker i framtiden vet hon inte än, men det är en tanke som ändå verkar locka.
– Så småningom kanske det blir något mer i den vägen. Jag tänker bra när jag skriver och därför antecknar jag mycket hela tiden i jobbet. Men nu ska jag först andas ut litegrann och njuta av det som är.
LÄS MER:
Stipendier – så kan du göra din dröm verklig