
David MacMillan trivdes bland lärarna på konferensen Nobel Prize Teacher Summit i Stockholm.
Malin Tufvesson, generalsekreterare för Lärarstiftelsen, ser fram emot samarbetet med Nobelprismuseet.
Forskning
Lärarstiftelsen inleder ett samarbete med Nobelprismuseet.
Och det ska komma Sveriges lärare till del.
– Bakom varje Nobelpristagare finns en lärare som lagt grunden för deras framgång, säger Malin Tufvesson, generalsekreterare för Lärarstiftelsen.
I oktober samlade Nobel Prize Teacher Summit lärare från över trettio länder i Stockholm. Nobelpristagare och forskare inom kognitionsvetenskap och pedagogik presenterade sina perspektiv på inlärning och undervisning och diskuterade med lärarna på plats.
Bland de inbjudna gästerna fanns David MacMillan, nobelpristagare i kemi som passade på att hylla sin gamla lärare.
– Hon fick världen att växa långt, långt utanför stålverkssamhället där vi växte upp, sa David MacMillan till Vi Lärare och förklarade varför han tror att dagens lärare kan svara på de viktigaste frågorna för unga.
David MacMillan trivdes bland lärarna på konferensen Nobel Prize Teacher Summit i Stockholm.
Samarbetet med Nobelmuseet har därför alltid känts naturligt för Lärarstiftelsen.
– Tillsammans med Nobelprismuseet kommer vi att skapa flera utvecklande aktiviteter för lärare som ger guldkant. Det blir föreläsningar och lärarkvällar tillsammans med forskare och nobelpristagare, säger Malin Tufvesson.
I år kommer samarbetet bland annat bestå av den internationella konferensen Nobel Prize Teacher Summit, där lärare, forskare och nobelpristagare från hela världen deltar, och lärarkvällar med fokus på undervisningsutveckling.
– Vi kommer att hålla till på Nobelprismuseet i Stockholm och alla lärare är välkomna. Information om datum och hur man anmäler sig kommer att finnas på Lärarstiftelsens hemsida, säger Malin Tufvesson.
– Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet är viktigt och grunden så man kan utgå från att föreläsningarna utgår från det.
Nobelprismuseet är lika nöjd med samarbetet.
– Väldigt många Nobelpristagare lyfter med emfas fram den avgörande betydelsen av lärare som vidgat deras vyer, väckt deras nyfikenhet och fått dem att vilja studera och nå framgång. Detta tar vi fasta på när vi varje år för samman lärare och Nobelpristagare i en heldagskonferens – det blir starka, inspirerande och lärorika möten, säger Erika Lanner, chef för Nobelprismuseet i en pressrelease.
LÄS MER:
Här samlas lärare från 30 länder kring forskning: ”Inspirerande”
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Debatt ”Pengar och makt är ett nollsummespel, om en grupp får ökat inflytande sker det på bekostnad av någon annan grupp”.
Debatt ”Mina elever har fått väsentligt färre timmars undervisning i det ämne de testas i”
Hök25 Läget ”fortfarande låst” mellan Sveriges Lärare och SKR och Sobona.
Krönika ”Det är liksom skillnad på elevinflytande och elevdiktatur.”
Hök25 Sveriges Lärare ”Mycket kan hända innan avtalet är tecknat”.
Slutreplik Hanna Garberg besvarar Skolledarnas oro för regleringar av lärares arbetstid.
Replik ”Kroka arm med oss i regleringsfrågan” skrev Hanna Garberg – nu svarar skolledarna.
Digitala nationella prov Uppdatering stoppade digitala proven: ”Fanns en oro”.
Våld i skolan Arbetsmiljöverkets ovanliga åtgärd för lärarna: ”Omedelbar och allvarlig fara”
Fackligt Anna Olskog efter historiska initiativet: ”Mitt budskap till Lotta Edholm fortsätter vara glasklart.”
Hök25 Anna Olskog: ”Borde inte vara svårt för arbetsgivaren att sikta”
Hök25 Uppmaningen till SKR i striden om reglerad planeringstid.
Debatt ”Förutom faktafel och fusk äventyrar AI även förmågan till källkritik”.
Debatt Hanna Garberg om SKR:s förslag för lärares arbetsmiljö: ”Ett hån”
Hök25 ”Stora oönskade konsekvenser för tredje man”
Hök25 Avvaktar utredning – vill inte förhandla om planeringstiden.
Hök25 ”Strejk är bättre som hot än vad den är i verkligheten.”
Debatt ”Antingen är det en marknad eller så är det inte en marknad. Det kan inte bara vara det när det passar”
Debatt ”Politikerna har nu ett val. Antingen skapar de en tyglad lärarkår, eller så lyssnar de till oss som faktiskt berörs.”
Debatt ”Elevhälsoprocessen i svensk skola måste skrotas – den är orättvis”.
Digitala nationella prov Arbetar redan med upphandlingen av en ny provplattform: ”Har haft dialog med kritikerna”.
Krönika ”Jag försöker förstå hur lärares status ska kunna öka när vi blir så uppläxade hela tiden.”
Våld i skolan Utbildningsministern: Tryggheten i svenska skolor har tyvärr blivit sämre över tid.
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Debatt Lotta Edholm: ”Använder sin plattform i SKR för att bromsa helt nödvändiga reformer.”
Arbetsbelastning ”De styrande borde ta chansen att minska grupperna nu när de har möjlighet.”
Forskning Stor studie: ”Lärarna behöver ges större utrymme att påverka arbetet”.
Friskolor Diskussion om vinster i skolan: ”Välfärdstjänster är inte som andra tjänster.”
Jag är lärare Jörgen Berg om varför han är lärare – och vad han skulle göra om han var skolminister för en dag.
Nedskärningar ”Har man halkat efter lönemässigt kan det bero på att man underpresterat i sin roll.”
Krönika ”För de allra flesta är mobilförbudet en ickefråga.”
Studiero Förslaget: Obligatorisk insamling av elevers mobiltelefoner i början av skoldagen.
Forskning 70 föreläsare delar med sig av forskning och erfarenheter från undervisning under en och samma dag.
Digitala nationella prov Varnar för att resultaten inte blir tillförlitliga: ”Vi är fly förbannade”.
Digitala nationella prov Starta kopiatorn – detta gäller för nationella proven.
Debatt ”Det är dags att ställa oss frågan vad vi fått för de 697 miljoner kronor som investerats”
Avtalsrörelse Här är frågorna de ser som viktigast i förhandlingarna.
Arbetstid Göteborg satsar – men Eskilstuna backar. Det handlar om arbetstidsförkortning.
Avtalsrörelse Förhandlingschefen: ”Det blir tufft”.
Avtalsrörelse Han undervisade och studerade parallellt. ”Jag är lyrisk”.