Här samlas lärare från 30 länder kring forskning: ”Inspirerande”

Nobel Prize Teacher Summit samlade lärare från över trettio länder i Stockholm.
Nobelpristagare och forskare inom kognitionsvetenskap och pedagogik presenterade sina perspektiv på inlärning och undervisning och diskuterade med lärarna på plats.
Vi Lärare frågade några av deltagarna om vad de kommer att ta med sig till sin egen undervisning.

Mohamed Fettah, gymnasielärare på Moulay Ismail High School, Meknes, Marocko:

– Jag tar med mig väldigt mycket! Den internationella nivån på forskningen, med resultat från hela världen, visar att det är nödvändigt att gå från det nuvarande passiva utbildningssystemet – beroende av fasta läroplaner och förutbestämda resultat för alla nivåer – till en mer dynamisk, pedagogisk, praxis som erkänner inlärningens komplexitet och främjar elevernas kritiska tänkande och kreativitet.

– Föreläsarna, från David MacMillan till Agneta Gulz, visar också hur neurovetenskap kan förbättra undervisningen och inlärningsprocessen och det hoppas jag kunna ta med mig till min skola och kollegorna – bland annat.

Mohamed Fettah, gymnasielärare på Moulay Ismail High School, Meknes, Marocko.
Foto: Noak Martinsson

Mohamed Fettah, gymnasielärare på Moulay Ismail High School, Meknes, Marocko.

Anna-Karin Gruvell Svärd, undervisar i svenska och psykologi på Åva gymnasium i Täby:

– Bland annat Armita Golkars forskning om att skapa lärandesituationer med uppgifter som blir personligt meningsfullt för eleverna samt att hjärnan/frontalloben fortsätter att utvecklas till 25–30-års åldern!

– Sara Bengtssons forskning om att inlärning gynnas av uppmärksamhet och självförtroende och så Lars Strannegårds hyllning av litteraturens betydelse för empati och människors utveckling.

– Att det var en students fråga som fick David MacMillan att komma på idén som ledde till Nobelpris i kemi var förstås inspirerande och så Agneta Gulz påminnelse att vi ska använda oss av vetenskapliga resultat och inte vad enstaka undersökningar kommer fram till.

Anna-Karin Gruvell Svärd, undervisar i svenska och psykologi på Åva gymnasium i Täby.
Foto: Noak Martinsson

Anna-Karin Gruvell Svärd, undervisar i svenska och psykologi på Åva gymnasium i Täby.

Mike Bedosky, rektor på Villa Rica High School, Villa Rica, Georgia, USA:

– För det första var mötena med lärare från hela världen väldigt värdefulla. Insikterna och kunskapen från så många olika bakgrunder blir otroligt hjälpsamma i mitt arbete. En bra påminnelse var att barn är barn oavsett var man är i världen och forskningen visar att de hanterar och reagerar i undervisningen på samma sätt som vi ser i USA.

– Att höra David MacMillans tankar om utbildning var uppfriskande och Björn Sjödéns slutsatser förstärkte många tankar och idéer som jag själv har från mina snart trettio år inom undervisning.

– Sen var det kul att få njuta av läraren Martin Nilssons presentation om minnet – samtidigt som det gav konkreta idéer som jag kommer få användning för i klassrummet.

Mike Bedosky, rektor på Villa Rica High School, Villa Rica, Georgia, USA.
Foto: Noak Martinsson

Mike Bedosky, rektor på Villa Rica High School, Villa Rica, Georgia, USA.

Mikael Sundin, undervisar i svenska, engelska och grafisk kommunikation på Åva gymnasium i Täby:

– Jag tar med mig att vår skola måste få till en mer kreativ och estetiskt tilltalande miljö. I många av frågestunderna eller föreläsningarna betonades vikten av kreativitet - för att utvecklas, för vårt välbefinnande men också som en mänsklig motvikt till AI. 

Mikael Sundin, undervisar i svenska, engelska och grafisk kommunikation på Åva gymnasium i Täby.
Foto: Noak Martinsson

Mikael Sundin, undervisar i svenska, engelska och grafisk kommunikation på Åva gymnasium i Täby.

LÄS MER om Nobel Prize Teacher Summit:

Hjärnforskarna efterlyser: Mer samarbete med pedagogiken

Nobelpristagaren: Lärare har de viktigaste svaren