
Svaren som erbjuds för lärarna på Parkskolan i Laholm.
Läraren och fackliga ombudet på Ahalskolan i Laholm, Sara Rasmussen, är upprörd över hur de uppmanade svaren har hanterats av skolan.
Föräldrakontakt
Lärare i Laholm uppmanas att använda tre av rektorn godkända svar när vårdnadshavare ställer frågor.
– Får man inte ha egna åsikter om skolan? säger Sara Rasmussen, fackligt ombud på Ahlaskolan i Laholm.
Två mindre skolor i Laholm riskerar att läggas ned. Beslutet väntas tas i slutet av mars och oron och frågorna bland elever och vårdnadshavarna är stor.
I mitten av februari skickade rektorn, Petra Filipsson, ut ett meddelande till personalen med rubriken ”Svar på frågor till vårdnadshavare” och uppmaningen ”Försök att hålla er till svaren så mycket ni kan”.
Tre svar erbjuds för lärarna:
Svaren som erbjuds för lärarna på Parkskolan i Laholm.
Enligt chefen för utbildningsförvaltningen i Laholm, Richard Mortenlind, var syftet med de mallade svaren, som han själv vill kalla ”fråga svar-dokument”, att hjälpa lärarna på skolan.
– Medarbetarna ställdes inför många besvärliga frågor, inte minst av media. Det fanns många känslor både bland vårdnadshavare och bland personalen och det fanns ett behov av hjälp med svar på flera återkommande frågor, säger Richard Mortenlind.
Enligt Richard Mortenlind togs frågor och svar fram lokalt på skolan av rektorn i samverkan med medarbetarna.
Richard Mortenlind.
– Nej, det stämmer inte. Ingen i personalen har varit med i framställningen av de här frågorna eller svaren. Det har aldrig nämnts på något samverkansmöte eller någon annanstans. Det dök bara upp och alla lärare är upprörda, säger Sara Rasmussen, fackligt ombud för Sveriges Lärare på skolan.
De mallade svaren och uppmaningen från rektorn att så långt som möjligt hålla sig till dem har skapat en osäkerhet bland lärarna.
– Man blir ju lite osäker på vad man får säga och inte. ”Försök hålla er till svaren…”, står det. Får inte lärare ha åsikter och vad händer om man säger något annat?
Utbildningschefen Richard Mortenlind är förvånad av reaktionen men vidhåller att frågor och svar efterfrågades, diskuterats och godkändes av personalen innan de skickades ut men backar senare om att det skedde på ett samverkansmöte.
– Det var i samarbete med personalen. De efterfrågade svar på återkommande frågor och var ett led i arbetsmiljöarbetet som rektorn ansvarar för, säger Richard Mortenlind.
Utbildningschefen medger att resultatet inte blev det avsedda.
– Att några nu upplever att rektorn lägger ord i munnen på dem är olyckligt. Vissa har uppfattat det som styrning av vad man får och inte får säga. Vi som kommun ska inte ha några åsikter om vad personalen ska tycka eller säga.
Svaret imponerar inte på fackliga ombudet Sara Rasmussen.
– Nu säger ledningen att det blev fel. Det är såklart helt okej att göra fel, alla kan göra det, men ljug inte om det i media efteråt. Det påverkar förtroendet negativt, för att uttrycka det milt.
Hon ifrågasätter rimligheten i att hon ska framföra åsikter om skolan som hennes elever, efter en nedläggning, kommer att hamna på. Eller att någon av hennes kollegor skulle ha efterfrågat ett mallade svar.
– Det finns ett svar om Parkskolan, att den är bra och trygg, men hur ska jag kunna säga det till vårdnadshavarna? Jag har aldrig ens varit där under skoltid. Ett studiebesök när det inte fanns några elever är allt. Det räcker ju inte för att säga det som står i inlägget från rektorn, som för övrigt även är rektor på just Parkskolan.
De som nu upplever manuset som en munkavle och ett tecken på tystnadskultur, har alltså fel?
– Det finns saker i frågor och svar-dokumentet som inte skulle ha uttryckts så som det gjorts. Vi strävar efter öppenhet och att alla medarbetare ska känna sig trygga med att uttrycka sin mening. Men vid detta tillfälle har ambitionen att stötta medarbetarna uppfattats fel och det ber vi om ursäkt för, säger Richard Mortensson.
Vi Lärare har sökt rektorn Petra Filipsson men hon har avböjt en intervju.
Slutreplik Hanna Garberg besvarar Skolledarnas oro för regleringar av lärares arbetstid.
Replik ”Kroka arm med oss i regleringsfrågan” skrev Hanna Garberg – nu svarar skolledarna.
Hök25 Uppmaningen till SKR i striden om reglerad planeringstid.
Debatt ”Förutom faktafel och fusk äventyrar AI även förmågan till källkritik”.
Debatt Hanna Garberg om SKR:s förslag för lärares arbetsmiljö: ”Ett hån”
Hök25 ”Stora oönskade konsekvenser för tredje man”
Hök25 ”Strejk är bättre som hot än vad den är i verkligheten.”
Debatt ”Antingen är det en marknad eller så är det inte en marknad. Det kan inte bara vara det när det passar”
Debatt ”Politikerna har nu ett val. Antingen skapar de en tyglad lärarkår, eller så lyssnar de till oss som faktiskt berörs.”
Debatt ”Elevhälsoprocessen i svensk skola måste skrotas – den är orättvis”.
Digitala nationella prov Arbetar redan med upphandlingen av en ny provplattform: ”Har haft dialog med kritikerna”.
Krönika ”Jag försöker förstå hur lärares status ska kunna öka när vi blir så uppläxade hela tiden.”
Våld i skolan Utbildningsministern: Tryggheten i svenska skolor har tyvärr blivit sämre över tid.
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Arbetsbelastning ”De styrande borde ta chansen att minska grupperna nu när de har möjlighet.”
Forskning Stor studie: ”Lärarna behöver ges större utrymme att påverka arbetet”.
Friskolor Diskussion om vinster i skolan: ”Välfärdstjänster är inte som andra tjänster.”
Jag är lärare Jörgen Berg om varför han är lärare – och vad han skulle göra om han var skolminister för en dag.
Nedskärningar ”Har man halkat efter lönemässigt kan det bero på att man underpresterat i sin roll.”
Krönika ”För de allra flesta är mobilförbudet en ickefråga.”
Studiero Förslaget: Obligatorisk insamling av elevers mobiltelefoner i början av skoldagen.
Forskning 70 föreläsare delar med sig av forskning och erfarenheter från undervisning under en och samma dag.
Digitala nationella prov Varnar för att resultaten inte blir tillförlitliga: ”Vi är fly förbannade”.
Digitala nationella prov Starta kopiatorn – detta gäller för nationella proven.
Debatt ”Det är dags att ställa oss frågan vad vi fått för de 697 miljoner kronor som investerats”
Avtalsrörelse Här är frågorna de ser som viktigast i förhandlingarna.
Arbetstid Göteborg satsar – men Eskilstuna backar. Det handlar om arbetstidsförkortning.
Avtalsrörelse Förhandlingschefen: ”Det blir tufft”.
Avtalsrörelse Han undervisade och studerade parallellt. ”Jag är lyrisk”.
Annat SKR skeptiskt till kraven från Sveriges Lärare.
Digitala nationella prov 4 000 elever och anställdas personuppgifter läckta – Integritetsskyddsmyndigheten inkopplad.
Krönika ”Hoppas att staten inte försitter detta gyllene tillfälle”, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det vore en stor vinst för både lärare och elever”, skriver Filippa Mannerheim.
Debatt ”Den havererade provplattformen är dock bara toppen av ett isberg” skriver representanter för Elevernas riksförbund.
Digitala nationella prov Så tvingas lärarna lösa problemet – för att genomföra nationella proven.
Debatt ”Jag tror att jag med flera verksamma i skolan värld kunde talat om för er att vi skulle stå precis där vi står”.
Digitala nationella prov Har föreslagit granskning av Haverikommissionen: ”Lever i det förgångna”.
Debatt Grundskolechefen efter Wimans krönika: ”Uppgifterna om Kunskapsskolan stämmer inte”.
Debatt Tjänstefördelningen pågår: ”Här är receptet på bra arbetsmiljö”.
Digitala nationella prov Letar efter orsakerna – ”Så fort vi är säkra öppnar vi Skolplattformen igen”.
Lärarutbildning ”Studenterna ska få en bredd av erfarenheter från verkligheten” säger Adam Kedert.
Lärarutbildning Att ta sig an en student innebär inte bara extraarbete – det är en chans att utveckla sig själv.
Krönika ”Tänk om Skolverket kunde göra vad fasen som helst för att mildra skadan av detta vettlösa tids- och pengaslöseri.”
Ledare Samtidigt med sorgearbetet efter morden på Risbergska skolan gäller det att börja forma en väg framåt.
Digitala nationella prov Har kostat 697 miljoner: ”Vi kräver att Lotta Edholm och Skolverket förklarar sig”.
Debatt Forskaren varnar för att obs-förslaget leder till ökat utanförskap och ökade kostnader
Debatt ”Min erfarenhet är att den lilla gruppen har gjort gott för dessa elever”, skriver Torbjörn Klasson som har arbetat som speciallärare i 37 år.
Debatt Forskaren: ”Nya läroplanen stick i stäv mot egna målen när det gäller digitaliseringen”.
Krönika ”Bo Jansson har bokstaverat det vi andra har gormat oss hesa om i flera år.”