Önskningen på skyddsombudens dag: Satsa på lärarnas kärnuppdrag
Fackligt
27 oktober är Skyddsombudens dag. Då har det väl firats lite extra med tårta på jobbet?
– Haha, nej faktiskt inte! Inte på förmiddagen i varje fall då jag haft kurs för våra nya lokalombud och skyddsombud. Det är först nu det slår mig att det är vår dag i dag, säger Simon Sandström.
Simon Sandström är huvudskyddsombud för Lärarnas Riksförbund i Stockholm.
Precis som för kollegor runt om i Sverige har effekterna av covid-19 i skolan gett flera akuta arbetsuppgifter det senaste året.
Men om du på Skyddsombudens dag får välja ut en enda fråga och argumentera för den i Skolvärlden – vilken fråga skulle det bli?
– Det är solklart; lärarnas arbetsmiljö! Det ska vara kul att gå till jobbet. Tyvärr är det många som slutat känna så och jag förstår dem.
Hur då?
– Arbetsklimatet har blivit mer kontrollerande än tillåtande. Vi lärare får mer och mer administrativt arbete att göra. Det är så mycket som trycks in i vår arbetstid att det knappt blir någon tid kvar till att fokusera på det som är kärnan i vårt yrke – undervisningen. Det här leder till större stress och frustration än samhället tycks förstå. Det är en arbetsmiljöfråga både för kollektivet och för individen. För enskilda kan det få konsekvenser för hälsan.
Det låter som om tid hade varit en bra present på Skyddsombudens dag?
– Kanske inte mer tid, men en omfördelning av den tid vi har. Ta bort onödig konferenstid och administration och satsa i stället på kärnuppdraget, det vill säga planering och undervisning.
Lite som det var förut?
– Det vore inte fel med en reglerad undervisningstid/USK, just nu ser vi hur det smygs in mer och mer undervisningstid. Lärare, elever och samhället skulle må bättre av att lärare fick fokusera på sitt kärnuppdrag. Det skulle lösa roten till många problem som ett skyddsombud står inför. Många bekymmer vi brottas med är en konsekvens av hur snedvridet vår tid har prioriterats, säger Simon Sandström.