Omvalda ordföranden: ”Marknadsskolan ett svek”
Det nyvalda presidiet består av Adam Kedert, ordförande, i mitten, flankerad av Emma Arvidsson, vice ordförande, och Benjamin Eneslätt, andra vice ordförande.
Fackligt
Adam Kedert fortsätter som ordförande för Sveriges Lärarstudenter ett år till.
Vi Lärare bad honom sammanfatta sina erfarenheter från första året och ge en glimt av framtiden.
Vad överraskade dig mest första året som ordförande?
– Under mitt första år som ordförande blev jag nog faktiskt mest förvånad över det genomslag vi fick. Visst, det finns fortfarande mycket att förändra, men vår röst och våra perspektiv värdesattes. Detta hoppas jag fortsätter, men nu att man inte bara lyssnar utan även agerar, säger Adam Kedert.
Hur kommer vi att märka att du nu är varm i kläderna?
– Jag skulle väl inte säga så att jag är mer eller mindre varm i kläderna nu än vad jag var förra veckan. Däremot har vi i Sveriges Lärarstudenter ett år att se tillbaka på nu, och ännu mer att se fram emot. Vi har också en starkare organisation och en vassare politik som vi kommer att driva under året.
När Adam Kedert tillträdde första gången för ett år sedan framhöll han tre saker som särskilt viktiga: Förbud mot att skolor drivs i aktiebolagsform, att läraryrket blir ett äkta legitimationsyrke och att skolpengen skulle sänkas för de huvudmän som anställer obehöriga lärare.
Är det fortsatt dina och Sveriges Lärarstudenters tre viktigaste frågor eller har annat seglat upp – eller i alla fall börjat synas i horisonten?
– Det är alltid svårt att prioritera frågor, eftersom det är mycket som är viktigt och vi vill se många förändringar, men om jag bara skulle få välja tre frågor skulle jag nog säga att finansieringen, VFU och marknadsskolan är särskilt viktiga frågor.
Kan du utveckla lite?
– Utbildning kostar pengar, oavsett hur mycket politikerna vill blunda för det faktumet så kan man inte effektivisera bort utbildningssystemets eller skolans problem. Det är dags för politikerna att erkänna sina misstag i denna fråga och börja se utbildning som en investering. Bara då kan vi sluta lappa och laga, och få ett hållbart system.
– Den verksamhetsförlagda utbildningen är ett av de viktigaste inslagen i förskollärar- och lärarutbildningarna. Vi vill se att huvudmännens ansvar när det kommer till VFU förtydligas i lag och att fler kan och vill bli handledare. Dessutom måste lärosätena garantera att de som ska ut på VFU får en bra placering, och det i god tid innan VFU-perioden startar.
– Marknadsskolan är rent av ett samhälleligt misslyckande. Att alla politiker inte erkänner detta är inget mindre än ett svek mot såväl de som verkar inom skolan som hela den svenska befolkningen. När vi gång på gång får rapporter om hur marknadsskolan slår mot lärarna, eleverna och barnen utan att något förbättras visar våra politiker att de drivs av andra intressen än det allmännas bästa. Deras agerande är tyvärr inte långt ifrån de stora skolkoncernernas aktieägare, som sätter egna intressen framför skolans bästa.
Hoppas på mindre populism
Utredningen som väntas föreslå skärpta krav på lärarstudenter står för dörren, vad är dina förväntningar och farhågor kring den?
– Vi väntar spänt på vad lärarutbildningsutredningen ska komma att föreslå. Vissa saker vet vi redan, som högre behörighetskrav, men det finns fler saker som vi fortfarande inte vet. Förhoppningsvis har utredaren Peter Honeth sett att man inte kommer långt utan att göra något åt finansieringen, och föreslår en förbättring där. Utöver det ser vi också fram emot en minskning av antalet examensmål.
Hur hoppas du att året utvecklas för lärarstudenter och lärare?
– Jag hoppas också att vi får en mer seriös debatt om hur vi kan skapa en mer likvärdig skola, där både lärare och elever får bättre förutsättningar att lyckas. För lärarstudenter vore det en stor vinst om fler av de frågor vi drivit, som mer lärarledd tid för oss och mer tid ute bland barnen och eleverna, börjar tas på allvar. Så som debatten är i dag handlar den oftast om populistiska förslag utan förankring i den verklighet som lärare eller lärarstudenter möter. Man måste börja lyssna på oss som faktiskt lever i de verksamheter man vill styra.
Vad får absolut inte hända?
– Något av det sämsta som skulle kunna hända nu är att skolväsendet drabbas av ännu en våg av nedskärningar och varsel. Läget är redan kritiskt ute på landets förskolor och skolor, och personalen hinner inte med. Det handlar om att först och främst värna de som arbetar, men även om att värna kvaliteten på undervisningen.
Sveriges Lärarstudenter nyvalda styrelse
Styrelsen för verksamhetsåret 2024/2025 består av:
- Ordförande: Adam Kedert, Ämneslärarstudent, Uppsala
- Vice ordförande: Emma Arvidsson, Ämneslärarstudent, Kristianstad
- Andra vice ordförande: Benjamin Eneslätt, Ämneslärarstudent, Uppsala
Styrelseledamöter:
- Anna-Elisabeth Plath, Grundlärarstudent, 4-6 Göteborg
- Sara Chowdhury, Grundlärarstudent, 4-6, Uppsala
- Emma Petersson, Ämneslärarstudent, Göteborg
- Oskar Svedlund, Ämneslärarstudent, Gävle
- Tor Klestrup Röijezon, Ämneslärarstudent, Uppsala
- Gabriel Norman, Ämneslärarstudent, Uppsala
LÄS MER:
Så många lärarstudenter kan stoppas – i egna ämnet
Studenterna om C-krav på lärarutbildning: ”Vettigt”
Krav på C-betyg – varannan lärarstudent inte behörig