Nya kampanjen: ”Vi är Sveriges lärare”
Lärarförbundet
”Vi är Sveriges lärare”. Det är tydligt vilka som ställer kraven i Lärarförbundets nya kampanj.
– Vi bjuder in Sveriges samtliga lärare och skolledare, för att ena lärarkåren i stället för att splittra den, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.
LÄSTIPS Därför jobbar lärare – fast de är sjuka
Kanske har du inte hunnit notera den ännu? I sociala medier, på stortavlor och i tryckt press varvar en ny kampanj just upp motorerna. Initiativtagare är Lärarförbundet men avsändaren är ”Sveriges lärare”.
Riktar sig till alla
– Vi vill signalera att vi riktar oss till Sveriges samtliga lärare. Vår kongress röstade för att fortsätta mot ett starkare förbund som samlar lärarstyrkan istället för att splittra den. Nu bjuder vi in Sveriges samtliga lärare och skolledare att vara med på resan, säger Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundets ordförande.
Lärare har själva varit med och identifierat de frågor som politiker och allmänhet behöver uppmärksamma, i ett upprop i början av 2021.
– Det handlar om nedskärningarna, all onödig dokumentation, att det saknas kollegor och inte minst att staten måste ta ansvar för finansiering, likvärdighet och lärarförsörjning, summerar Johanna Jaara Åstrand.
Den 17 maj har LR bjudit in till gemensamt möte med Lärarförbundet och Skolledarna.
Hos Lärarförbundet pågår dock redan förändringsarbetet bland annat med målkonferenser och medlemsdialoger.
LÄSTIPS Lärarna toppar listan: ”Inte en tråkig dag”
Framtidskonferens
Och i början av maj är det dags för Lärarförbundets Framtidskonferens.
Då presenteras bland annat centralorganisationsutredningen, ett förslag på hur förbundet ska organisera sig framåt: att fortsätta tillhöra TCO, söka medlemskap i Saco, eller något helt annat.
– Jag hoppas på bra och tydliga diskussioner, så att förbundsstyrelsen kan lägga skarpa förslag inför kongressen, säger Johanna Jaara Åstrand.
Hon räknar med att förbundsstyrelsens förslag till ny organisering kommer att vara klart i juni, för att sedan röstas om vid den extrainsatta kongressen i september.
Den tidigare kampanjen, ”Allt börjar med bra lärare”, fick kritik för att vara dyr. Hur ser du på det i relation till den här kampanjen?
– Det är bra att kampanjer väcker reaktioner. När det gällde ”Allt börjar med bra lärare” så har vi fått mycket positiv respons också och det var effektfullt och framgångsrikt att använda välkända personer som kan tala om vilken betydelse lärare haft för deras livsresa.
– Den här kampanjen bärs av vanliga lärare som ställer sina krav på arbetsgivare och politiker, säger Johanna Jaara Åstrand.
LÄS ÄVEN
Här får lärarna tre dagar covid-ledigt
Skralt med covid-bonus till lärare – så gör 22 största huvudmännen