”Vi har misslyckats hålla antisemitismen borta från skolorna”

Linnea Lindquist går i en krönika i expressen till hårt angrepp på skolornas misslyckande med att hålla borta antisemitismen.

”De antisemitiska uttryck vi möter i skolan är ett kollektivt misslyckande för Sverige.”
Det skriver skolprofilen Linnea Lindquist, biträdande rektor på Hammarkullsskolan i Göteborg.

LÄS MER: Konflikten riskerar spridas till skolan: ”Kommer bli värre”

Det är i en krönika i Expressen som Linnea Lindquist, även känd som ”Rektor Linnea”, går till hårt angrepp på skolornas misslyckande med att hålla borta antisemitismen. 

”Antisemitismen finns på skolor, oavsett om det går judiska barn där eller inte”, skriver hon.

Linnea Lindquist skriver att lärare och rektorer i särskilt utsatta områden troligtvis har elever och föräldrar som deltagit i firandet av Hamas angrepp. Elevernas hat är ofta grundmurat och de har svårt att ändra åsikt, dels för att det finns ett grupptryck från omgivningen, dels för att det är legitimt hemma, menar hon. 

”Elevers hat mot andra folk och religioner är något av det svåraste vi har att arbeta med i skolan. Judarna är särskilt utsatta.” 

Mötte antisemitism på sin skola

Linnea Lindquist skriver utifrån egen erfarenhet. Hon beskriver hur hon mötte antisemitism på sin egen skola när konflikten mellan Israel och de palestinska områdena blossade upp för ett par år sedan.

En åttaårig pojke målade en israelisk flagga som han sedan stampa på den hårt med foten. 

”Det går inte att rättfärdiga att barn begår sådana handlingar. Det var medvetet och planerat. Åttaåring var antisemit.”

Väljer att gå på judisk skola

Enligt Linnea Lindquist finns det goda skäl för judiska barn att välja skola med judisk profil. 

Hon beskriver den judiska skolan Hillel i Stockholm, en friskola, som många väljer att gå på för att det inte kan säkerställas att alla skolor är fria från antisemitism. 

”Vi har misslyckats med att hålla antisemitismen borta från skolor i Sverige”, skriver hon också på X, före detta Twitter. 

”Lärare och skolledare behöver metodutbildning i hur vi hanterar alla former av normbrytande beteende och antisemitism. Den kursen är inte med på lärarprogrammet.”

LÄS ÄVEN:

Ensam mot antisemitismen – här får lärare stöd

Ny rapport: Lärarna ensamma i antisemitism-krig

De får Hédi Frieds lärarstipendium

Debatt: Antisemitismen får inte ignoreras

Han tar strid mot antisemitismen i Malmös skolor