Olskog efter Timss: ”Jag oroar mig för skillnaderna”
Anna Olskog kräver att staten tar ansvar för skolan – så att alla elever får möjlighet att lyckas.
Timss
Å ena sidan: glädjeyra över resultatökningen.
Å andra: en tredjedel av eleverna presterar på lägstanivå i Timss.
– Jag oroar mig mycket över skillnaderna, säger Anna Olskog, förbundsordförande för Sveriges Lärare.
Sverige firar resultatet i Timss-undersökningen, som genomförs vart fjärde år.
– Det är tack vare en hängiven och skicklig lärarkår som gör sitt yttersta för att ta hand om eleverna, trots att förutsättningarna sällan är de bästa, säger Anna Olskog.
Men avståndet mellan elever som har svenskfödda föräldrar med akademisk vana och de som inte har det ökar.
Så får alla elever chansen
Sveriges Lärare har en rad skarpa krav för att ge alla elever lika möjlighet att utvecklas:
- Rimliga klasstorlekar
- Tidigt stöd till elever som behöver
- Tid för för- och efterarbete
- Behöriga och legitimerade lärare
– I Sverige har vi ett finansieringssystem av skolverksamheten som spär på skillnaderna i stället för att minska dem. Det är inte konstigt att likvärdigheten minskar och att hela tanken med ett kompensatoriskt och sammanhållet skolsystem för hela landet successivt mals ner, säger Anna Olskog.
Regleringarna Sveriges Lärare kräver är ett steg på vägen.
– I Sverige har kommunerna full frihet att bestämma hur mycket eller hur lite resurser som ska gå till skolan. Samtidigt påverkar kommunernas storlek vilken kompentens och kapacitet de har för att bedriva skola, säger Anna Olskog.
Och tillägger:
– Vi har upprepat det gång på gång från Sveriges Lärares håll: staten måste ta ett större ansvar för skolan, säger Anna Olskog.
LÄS ÄVEN:
Glädjebesked: Unikt mattelyft för svenska elever
Professorn om resultatet: ”Bättre under tidiga skolår”