Trots glädjesiffrorna: ”Elever har svårt med bråk”
Matteläraren Anna Persson tycker att kunskapsnivåerna sjunker.
Timss
Åttornas resultat i Timss 2023 klättrar till de högsta nivåerna på decennier. Fyrorna slår rekord.
Men i klassrummet på gymnasieskolan i Bollnäs ser Anna Persson, mattelärare och krönikör i Ämnesläraren, något annat.
Elever som inte förstår bråk, inte kan multiplikationstabellen och som saknar taluppfattning.
Anna Persson är gymnasielärare i matte.
– Jag har jobbat i tjugo år och det är en lägre kunskapsnivå nu, säger hon.
Lär sig för stunden
Länge arbetade Anna Persson på högstadiet, men hennes klassrum finns nu på Torsbergsgymnasiet i Bollnäs.
– Jag upplever att eleverna lär sig för stunden, det kan bero på att undervisningen är för uppdelad, säger hon.
Orsakerna hon ser är de stora klasserna, bristen på speciallärare och på legitimerade mattelärare.
– Och så flyttas de uppåt även om de misslyckas, det blir spretiga grupper och läraren får anpassa sig, säger hon.
I första mattekursen på gymnasiet går hon igenom bråk i stället för potenser.
– De kanske kan räkna bråk, men de kan inte säga vilket bråk som är störst, säger Anna Persson.
Mer ska in på lektionen
Mer stoff ska in i redan fullproppade lektioner.
– Många av mina elever har låg självkänsla när det kommer till matte. Det ligger många års misslyckande bakom, säger hon.
Matten för yrkesprogrammen får stå tillbaka, när all fokus hamnar på nationella proven.
– Jag tror på homogena grupper, inte på att nivågruppera. Men jag kan inte börja på den nivå som jag skulle vilja och som krävs för att jag ska hinna med allt, säger hon.
Så påverkar läsraset
Den fallande läsförståelsen märks tydligt även under hennes lektioner.
– Problemlösningsuppgifter är mycket svårare. Man kan inte ha en uppgift med mycket information, de kan inte sålla ut ur texten. Sedan har det med uthålligheten att göra, eleverna tar sig inte igenom uppgifterna utan lägger ner, säger Anna Persson.
Lärarstudenterna som kommer till skolan är sällan blivande mattelärare.
– Matematiker och naturvetare väljer andra yrkesvägar där man tjänar mer och det inte skrivs lika mycket om arbetsmiljö i media, det är en ganska negativ bild, säger Anna Persson.
Som skulle behöva en sak framför alla andra. Att bli lyssnad på.
– Lärare har olika förutsättningar och olika behov. Och det är inte lärarna utan skolsystemet som släpper igenom barnen utan att de får lära sig. Jag tänker att lärare gör så gott de kan, säger Anna Persson.