Så ingrep hon mot elevernas näthat
Diskriminering
Nätkränkningarna var så intensiva i hennes sjätteklasser att hon var tvungen att ingripa. Nu tipsar hon andra lärare om insatsen som hade effekt.
– Jag hulkade fram de sista orden, säger Maria Ohlin, förstelärare på Bergaskolan i Kungsängen.
LÄSTIPS 5 lärare: Så ska vi få mer tid till undervisning
”Fucking hora”. ”Jävla svartskalle”. ”Du är en tjock ful tönt”. ”Knulla din mamma”. Barnen är inte gamla, men de säger grova saker till varandra.
– Det får inte bli vardag, det ska inte vara normalt att höra eller säga det här, säger Maria Ohlin.
Hon har fått mycket uppmärksamhet sedan SVT Morgon och P4 Stockholm uppmärksammat hennes hantering av nätkränkningarna.
– Jag är jätteglad att det har lyfts så mycket, så att fler pratar om det och vågar agera. Då tänker jag att lärare känner stöd från varandra och att föräldrar ser vikten av det, säger hon.
Då brast det för läraren
Det var tre år sedan Maria Ohlin, tillsammans med idrottsläraren, kurator och en representant från fritids och trygghetsgruppen kallade till möte.
För eleverna var det obligatoriskt, men de flesta föräldrar dök också upp.
De samlades i skolans matsal och Maria Ohlin läste högt från skärmdumpar från sociala medier och chattar i olika spelmiljöer.
– Det var sådana vidrigheter. Det brast. Jag grät. Och hulkade fram de sista orden. Det var helt tyst, det sitter nittio personer i matsalen och det var helt tyst. Elever som varit med om det här satt och grät. Föräldrar var så berörda så tårarna rann, säger hon.
– Det var en stämning som visade på allvaret i situationen och det att det brast för mig visade att det inte är ett skämt.
LÄSTIPS Skolstök i nya Bonusfamiljen – så säger experten
Så kan du ingripa i klassen
Effekten märktes direkt.
– Det var inte alls samma kränkningar. Föräldrar vågade fråga och lyssna på vad deras barn försökte berätta. Många elever kunde känna innan att föräldrarna blev sura när de berättade om vad som hände på nätet. Men tolvåringar är inte så stora. De behöver hjälp med att reda i det de är med om, säger Maria Ohlin.
Många lärare hävdar att deras jobb är att undervisa. Att det är föräldrarnas roll att uppfostra barnen. Hur ser du på det?
– Jag håller med. Mitt jobb är att undervisa eleverna och föräldrarnas jobb att skicka hit undervisningsbara elever. Men. Det är ytterst sällan som kränkningar sker på lektionstid, så vi måste jobba tillsammans. Annars går det inte att undervisa. Sen känner jag enorm frustration över att det tar så mycket tid från undervisning och planeringstid.
Har du några tips till andra lärare som funderar på liknande ingripanden?
– Var rak och ärlig i kommunikationen – uttala orden som sägs och skrivs. Jag tror att det var det som chockade många, vad eleverna faktiskt får höra.
LÄS ÄVEN
Bråk varje dag – experten om vad du kan göra