Skolverket: Undvik hemuppgifter för att slippa AI-fusk

Anders Boman, Skolverkets chef för nationella prov, menar att AI påverkar hur lärare kan jobba med bedömning.

Chattbotar gör att Skolverket avråder lärare från att använda hemuppgifter som betygsunderlag.

På Skolverkets webbplats och i sociala medier kan lärare ta del av Skolverkets nya råd, som är en reaktion på ChatGPT och andra chattbotar som är duktiga på att producera text och kan användas för att fuska vid skrivuppgifter.

Myndigheten skriver bland annat:

”Nu är det möjligt att med AI-teknologi få hjälp med textbearbetning på olika sätt och att producera texter av hög kvalitet. Det gör det svårare för lärare att upptäcka om eleven använt exempelvis Chat GPT eller någon annan chattbot för att producera en text eller ett svar.

Skolverkets rekommendation är att vi avråder från att använda inlämningsuppgifter som betygsunderlag om man som lärare bedömer att man inte kan säkerställa tillförlitligheten i innehållet.”

Redan i maj 2022, innan ChatGPT nått allmänheten, förutsåg läraren och IT-doktoranden Erik Winerö detta i sin debattartikel ”AI har dödat den skrivna hemuppgiften” där han skriver att ”vi behöver sluta helt med examinerande skrivuppgifter som elever genomför utanför lärares kontroll.”

Till Vi Lärare säger Anders Boman, chef för nationella prov vid Skolverket, att den nya teknologin gör att lärare behöver tänka till en extra gång.

– Problemet har funnits tidigare, till exempel när äldre syskon gör elevens arbete, men i och med ChatGPT behöver man vara ännu mer varsam till exempel genom att följa upp inlämningsuppgifter muntligt för att säkerställa att det är elevers kunskaper och inget annat, säger han.

Ta del av hela Skolverkets råd för AI här.

LÄS MER:

Forskaren: AI kan göra skolan hälften så lång

Så kan AI förändra lärares arbete i grunden

Skolverket ändrar bedömning på nationella prov efter AI-fusk

Debatt ”Därför riskerar AI att göra oss mindre kompetenta”