Undervisningen förändras av AI – så tycker lärarna

Så ser lärarna på AI-botar i undervisningen.

SETT-mässan har brakat i gång i Kista och AI:s roll i skolan löper genom evenemanget som en skogsbrand.
Vi Lärare frågade fem lärare om deras åsikter och erfarenheter om chat-bottarna – som hela tiden ligger steget före.

Caroline Juelsson, Ängelholm:

Caroline Juelssson

– Vi behöver jobba med både verktygen och elevernas användning av dem, att eleverna ofta använder det som den enkla vägen och det blir ett fuskverktyg.

– Kommunen har begränsat användningen, men jag behöver prata mer om det än vi gör i skolan. Hur vi ska använda det överhuvudtaget och hur eleverna ska använda AI.

Elisabeth Berggren, Lidingö:

Elisabeth Berggren

– Vi har jobbat med andra saker, hur man är säker på nätet, att allt lämnar avtryck, hur man söker information och varför vissa saker hamnar högst upp när man söker på Google.

– Som lärare matas jag med så många saker, och jag börjar med det jag är trygg i. Behöver jag AI i undervisningen så lär jag mig det.

Frida Persson Östergård, Norrtälje:

Frida Persson Östergård

– Jag läser VAL (Vidareutbildning av lärare) och använder AI-botar när jag kör fast, och jag kollar om jag är inne på rätt spår. För mig underlättar det när jag undervisar.

– Jag testade att baka muffins med eleverna och vi matade in vad vi hade för ingredienser och verktyg och hittade recept. Det kan vara bra men också läskigt, och väldigt intressant.

Anton Andersson, Örebro:

Anton Andersson

– AI-botar ger en bra grund, men man behöver lära eleverna vad de ska använda dem till. Och det är inte för att göra jobbet åt dem. Jag använder AI till att ställa frågor om NO, förklara begrepp. Jag hade gärna haft mer tid för att sätta mig in i det och diskutera med kollegor.

Markus Stagevik, Svedala:

Markus Stagevik

– AI-botarna gör att källkritiken behöver tänkas om helt och hållet. Man skriver en prompt, och AI samlar information överallt – om man inte använder vissa botar där man får välja källor själv.

– Jag har börjat använda det litegrann för snabba quiz, också för att visa eleverna hur man använder AI och hur man inte gör det. Läroplanerna och skolan måste hänga med i utvecklingen, men det är svårt eftersom det är ett helt annat sätt att tänka.

LÄS ÄVEN: 

”Nya läroplanen gör barn digitalt illiterata”

Stora brister i elevers it-kunskaper: ”Allvarligt”