Struntar i digitala provet – byter till papper och penna

På Maria Wimans skola har rektorn beslutat att de digitala proven ska genomföras med penna och papper istället för digitalt.
Digitala nationella prov
Skapaskolan i Huddinge drar i nödbromsen och ställer in de digitala nationella proven.
– Vi kommer att använda papper eftersom plattformen inte fungerar på våra ipads, säger rektorn Fredrik Plahn.
På Skapaskolan i Huddinge, Vi Lärares kolumnist Maria Wimans arbetsplats, har man bestämt sig för att låta eleverna göra nationella provet med papper och penna.
Skolan använder sig av Ipads och Skolverkets försäkran om att provet sedan förra veckan ska gå att genomföra på maskinerna i "nedlåst läge" räcker inte för att rektorn Fredrik Plahn ska godkänna den.
– Vi tänker inte chansa. Vi väljer att kopiera upp reservprovet. Det innebär såklart en massa merarbete men vi bedömer det ändå som mindre stressigt för våra lärare än den osäkerhet det innebär att göra det digitalt.
”Jag blev jättelättad”
Läraren Maria Wiman som tillsammans med många andra varit kritiska till Skolverkets plattform välkomnar beslutet.
– Jag blev jättelättad när min rektor berättade att vi skulle använda papper. Det var modigt och lyhört av honom.
Maria Wiman hoppas på ”civil olydnad”, att fler gör som Skapaskolan.
– Jag hoppas att fler hoppar av den digitala plattformen och knyter näven i luften. Vi är så hunsade och förväntas alltid bara förvalta än det ena än det andra ogenomtänkta beslutet och projekt.
Behöver känna sig säkra på verktygen
”Misskött”, ”Fascinerande dåligt”. ”Överraskande uselt”, Maria Wiman skräder inte med orden efter att ha försökt använda plattformen som tagit många år och som kostat 270 miljoner kronor att utveckla.
– Vi vill inte jobba med sista minuten-lösningar. Vi lärare är strukturerade och behöver känna oss säkra på verktygen innan vi utsätter eleverna för dem. De är tillräckligt nervösa ändå inför provet som dessutom ska beaktas extra vid betygsättningen.
Tar gärna det extraarbetet
Att det blir merarbete med att kopiera pappersprovet till eleverna ser hon inte som ett hinder, tvärtom.
– Det kommer att innebära extraarbete, såklart. Men det tar vi gärna. Det finns massor av fördelar, eleverna läser bättre på papper än på skärm, man kan stryka under, göra anteckningar i marginalen. Och sambedömningen underlättas, säger Maria Wiman.
LÄS MER:
Skolverkets svar om digitala proven: ”Beklagar”
Rasande kritik mot digitala prov: ”Hoppas det kraschar”