Forskaren om Skolverkets haveri: ”Saknar kompetens”

Johan Magnusson, professor i informationssystem vid Göteborgs universitet, är inte förvånad över haveriet med de digitala nationella proven.

Efter åtta års arbete och till en kostnad av 700 miljoner kronor har Skolverket dragit ur kontakten till plattformen för digitala nationella prov.
– Vi ser det om och om igen. Beställaren saknar kompetens, säger Johan Magnusson, professor i informationssystem vid Göteborgs universitet.

Skolverkets haveri med den digitala provplattformen för nationella prov är det senaste i en rad kostsamma offentliga it-projekt senaste åren.

Journalsystemet Millennium: region Skåne brände en miljard kronor på vad som var menat att bli ett system ”i världsklass” enligt upphandlingsunderlaget.

Samma formulering användes när Stockholms kommun annonserade efter utvecklare till en skolplattform ”i världsklass”.

Miljarder kronor senare har alla tre projekten stoppats.

Han är inte förvånad

Johan Magnusson, professor i informationssystem vid Göteborgs universitet är inte förvånad.

– Vi ser samma sak om och om och om igen. Forskningsmässigt finns det inget att hämta i det här. Beställaren saknar kompetens, punkt slut. Lösningen är att kräva att beställaren har grundläggande kompetens, att man vet var frontlinjen i tekniken finns.

– Ett godkänt resultat från ett diagnostikprov om tekniken som ska beställas skulle minska riskerna för nya haverier avsevärt. Alternativt skulle man kunna låta remittera upphandlingar till personer som kan tekniken som forskare, teknikstrateger, utvecklare.

”Handlar inte ens om digitalisering”

Johan Magnusson hyser inga förhoppningar om att det kommer att bli bättre.

– Vi har föreslagit att Haverikommissionen ska granska de här fallen men de har fullt upp med annat. Dessutom kommer ingen att ställas till svars eller få sparken, oavsett vad en haverikommission hittar för brister.

För en professor i informationssystem är Skolverkets misslyckande med provplattformen näst intill obegripligt.

– Det handlar inte ens om digitalisering här. Digitalisering innebär att verksamheten förändras och utvecklas med hjälp av digital teknik. Här handlar det om att göra en analog uppgift digital. Att använda en dator istället för ett papper. Det är i grunden okomplicerat och borde på sin höjd ha tagit några månader och kostat tre miljoner kronor.

Har inte hängt med

Förklaringen är att Skolverket inte har hängt med i utvecklingen, enligt Johan Magnusson,

– Eftersom beställaren lever i det förgångna ville de ha ett helt system, en sluten helhetslösning. Det är ett förhållningssätt som utvecklare övergav för över 20 år sedan. Idag utvecklar man en grundplattform som sedan går att bygga ut modulvis efter behov och över tid. Tänk App-store, där använder alla miljoner appar samma grundplattform.

När kostnaderna skenar är det lätt att misstänka fulspel och kanske till och med korruption. Men det avfärdar Johan Magnusson.

– Det kan låta som ett drömkontrakt för det företag som vinner upphandlingen men det är det inte, tvärtom. Visst, det rullar in ett antal miljoner under några år men när slutresultatet blir ett haveri är ryktet för företaget kört i botten. Det finns inget att visa upp, ingen teknik de kan sälja till andra. De bästa företagen håller sig borta från sådana här självmordsuppdrag.

”Inte sista haveriet”

Lösningen är enkel men avlägsen, enligt Johan Magnusson.

– Det finns ett sätt att lösa det: gör inte samma fel igen! Låt de tänkta användarna vara med från början och lyssna på dem. Lärarna har kritiserat alla delar de fått se under arbetet men ingen har lyssnat. Slå inte huvudet mot väggen gång på gång om du vill undvika huvudvärk.

– Tyvärr är det ingen som lyssnar på det rådet så det här var definitivt inte sista haveriet.

Skolverket: ”Komplexa uppdrag”

Anna Westerholm är avdelningschef för Skolverkets läroplansavdelning. Hon har tidigare besvarat Vi Lärares fråga om offentliga upphandlingar av digitala verktyg.

Vad är problemen med myndighetsupphandlingar av digitala tjänster?

– Svaret är att det är komplexa uppdrag, det är det största digitala uppdrag Skolverket har genomfört. Idag går vi in i en ny upphandling och förhoppningsvis har väldigt mycket hänt sedan 2017 då vi fick uppdraget, säger Anna Westerholm.

LÄS MER:

Skolverket stoppar digitala nationella proven hela våren

Skolverket efter stoppade proven: ”Lärt oss mycket”

Läraren efter att Skolverket stoppat proven: ”En lättnad”

Maria Wiman: Jag är så in i *#*% trött på att vara problemlösare