Efter lärarnas kritik – ny funktion i digitala proven
Marcello Marrone, Skolverket, flaggar för att den centrala rättningen av digitala nationella proven kan bli försenad.
Digitala nationella prov
Lärare har varnat för att Skolverkets provplattform berövar dem möjligheten till sambedömning.
Nu kommer Skolverket med en lösning – där två lärare dock inte kan vara inne i samma elevuppgift samtidigt.
Den 18 mars 2025 påbörjas perioden med nationella prov. För första gången ska de ske digitalt i stor skala.
Skolverket har valt att inte ge lärare möjlighet att skriva ut provsvar på papper, på grund av risken för att proven ska spridas och rättssäkerheten urholkas.
Något som lärare menar försvårar sambedömningen, att två eller fler lärare stämmer av och diskuterar bedömningen av elevsvar jämfört med andra och jämfört med Skolverkets bedömningsmaterial.
– Vi har fokuserat extra på det här, utifrån feedback från vår support och från verksamhetsbesök och webbinarier. Vi såg att det är en funktion vi måste prioritera, säger Marcello Marrone, enhetschef för införande av digitala nationella prov på Skolverket.
Flaggar elevsvar
Kortfattat går lösningen ut på att en användare kan skicka ett meddelande till en annan användare som också är kopplad till provet. Den andra användaren får en länk, som leder in till elevsvaret.
Det går också att flagga elevsvar, för att snabbt kunna gå tillbaka och se vad andra bedömare svarat huvudbedömaren.
– Det är inte krångligt upplever vi. Som med allt måste man vänja sig och vi förstår att det kan ta tid att lära sig ett nytt system. Men vi försöker göra funktionerna så enkla och intuitiva som möjligt, säger Marcello Marrone.
Gymnasieläraren Karin Berg tillhör provplattformens mest uttalade kritiker.
Karin Berg
Hon ser inte att länkfunktionen är svaret på de konsekvenser som hon varnat för när det gäller hur verktyget fungerar för sambedömning.
En text i taget
Det handlar bland annat om att lärarna inte kan vara inne i samma text samtidigt.
– Skolverket begriper inte vad vi har sagt. Det är skillnad på att bedöma ett kort provsvar och uppsatsbedöming. Jag behöver kunna markera i texten, jag behöver kunna lägga flera texter bredvid varandra. Jag vill inte bara höra om jag har rätt eller fel i min bedömning, vi måste kunna jämföra och diskutera, säger hon.
Risken är, enligt henne, sämre kvalitet på undervisningen.
– Bedömarkompetensen sjunker och eftersom bedömarkompetens och undervisningskompetens hänger ihop riskeras undervisningens kvalitet. Sen sjunker ju undervisningens kvalitet om proven tar en massa tid från undervisningen och det här kommer att ta oceaner av undervisningstid, säger Karin Berg.
På hennes gymnasieskola delar lärarna upp de tre uppgifter som ingår i proven på tre arbetsgrupper, som får fördjupad kompetens inom sitt område.
Nu ska varje lärare bedöma samtliga uppgifter, för Karin Berg innebär det tre gånger så många sidor text att gå igenom.
– De förändrar och försämrar bedömarkompetenser som är avancerade, det går inte att genomföra bedömningen som vi gör det. Det sabbar rättssäkerhet och kvalitet, säger hon.
Flaggar för försening
Den centrala rättningen ligger fortfarande långt fram i tiden, först under 2026.
Skolverket har tidigare flaggat för att regeringens tidsram är för snäv, och nu flaggar Marcello Marrone igen.
– Vi har fått mindre pengar i budgeten 2025. Rent tekniskt är central rättning inte en stor utmaning i den plattform vi har idag. Men det kan komma ekonomiska hinder om annan utveckling behöver komma före. Målsättningen är att vi gör vårt yttersta för att det ska bli klart i tid, säger Marcello Marrone.
LÄS ÄVEN:
Rasande kritik mot digitala prov: ”Hoppas det kraschar”
”Skolverket duckar för kritik mot digitala proven”