Hon prisas för sitt arbete mot antisemitism

Lisa Martinsson, SO-lärare på Svartedalsskolan i Biskopsgården i Göteborg, är en av tre vinnare av Hédi Frieds lärarstipendium

Att undervisa om antisemitism när kriget mellan Israel och Palestina rasar är en utmaning.
Lisa Martinsson tog tjuren vid hornen.
I år vann hon Hédi Frieds lärarstipendium.

I samband med Förintelsens minnesdag den 27 januari delas Hédi Frieds lärarstipendium ut till pedagoger som arbetat med frågor runt demokratiska värden med utgångspunkt i Förintelsen.

Syftet: att motverka främlingsfientlighet, antisemitism och rasism.

I år blev det tre pristagare: Lisa Martinsson, Zrinka Miljan och Hedvig Claesson Ekeland.

”Drar sig för att prata om fördomar”

Lisa Martinsson är SO-lärare på Svartedalsskolan i Biskopsgården i Göteborg. Många av hennes elever har anknytning till Palestina.

– Jag vet att många lärare drar sig för att prata om fördomar och konspirationsteorier kring antisemitism. Kriget mellan Israel och Palestina har inte gjort det lättare. Samtidigt är det viktigt att få elever att förstå bakgrunden till konflikten utan att filtrerar historien.

För Lisa Martinsson ska skolan vara en plats, ett centrum, där tankar utmanas.

Och eleverna vill prata, säger Lisa Martinsson.

– De är orädda. De är unga och undviker inte frågor som något äldre personer lärt sig kan skapa konflikter. Mina elever ställer frågorna de vill ha svar på. Som lärare svarar jag sakligt. Det uppskattas.

En stolt pristagare

Priset har gjort henne stolt.

– Vi har använt Hédis böcker i undervisningen och flera elever känner till henne. Jag kände mig mycket hedrad när jag fick veta att jag var nominerad men trodde inte att jag skulle vinna.

I motiveringen nämns källkritiskt tänkande?

– Jag har pratat mycket om källkritik med mina elever och diskuterat rasism och antisemitism på sociala medier. Om var gränserna går mellan adekvat kritik och antisemitism.

Fick bidra och blev lyssnade på

På Svartedalsskolan samarbetar lärarna med ämnet. Inför en utställning i skolan famlade hon som SO-lärare kring hur eleverna bäst uttryckte sig. Svenskläraren hade besked.

– Mina elever är väldigt duktiga på att teckna och på att skriva poesi. Inför Förintelsedagen skapades en utställning med dikter och bilder på temat solidaritet och människors lika värde. Eleverna blev väldigt engagerade när de kände att de blev lyssnade på och att de själva fick bidra.

Priset delades ut på skolan av representanter från Michael A. Frieds stiftelse och består av diplom och 20 000 kronor.

Motiveringarna till vinnarna av Hédi Frieds lärarstipendium

  • Lisa Martinsson

Lisa Martinsson är en förebild i hur kunskap och engagemang kan gå hand i hand i skolans värdegrundsarbete. 

I en tid då propaganda och falsk information är påtaglig spelar Lisa en viktig roll i att förmedla vikten av källkritiskt tänkande. Genom sin kreativa undervisning engagerar hon eleverna att inte bara tillägna sig kunskap utan också att använda den för att analysera, ifrågasätta och förhoppningsvis påverka. Hennes arbete är ett lysande exempel på hur utbildning kan bli ett verktyg för tolerans, förståelse och förändring.

  • Zrinka Miljan

Zrinka verkar i en miljö där många elever har svårt med det svenska språket. Hennes sätt att arbeta språkutvecklande, inte bara med ämnesspecifika begrepp, utan även med språket som helhet, är därför både lovvärt och inspirerande.

Genom att odla en god relation till sina elever, och säkerställa att de förstår ords innebörd, stärker hon också deras förståelse för Förintelsens bakgrund och konsekvenser.

Hon är en skicklig pedagog som når fram till eleverna trots svåra omständigheter. Hon är därtill en stöttande kollega som gärna delar med sig av sina metoder. 

  • Hedvig Claesson Ekeland

Hedvigs hängivenhet för att ge sina elever viktiga demokratiska värden är utöver det vanliga. Hennes toleransfrämjande utbildningsinsatser, som bland annat omfattar resor med elever och kollegor till Förintelsens minnesplatser, präglas av kreativitet och nytänkande. 

Hedvigs entusiasm och övertygelse var av avgörande betydelse när Björkebyskolan planerade och genomförde en hågkomstresa för hela kollegiet. Hennes engagemang är autentiskt och hon lyckas att sprida ett samförstånd i skolan för vikten av kunskap om de farliga processer som, om de inte bromsas, kan leda fram till enorma historiska katastrofer.

LÄS MER:

Lärarna larmar: Extrema åsikter del av vår vardag

Extrema åsikter: Så kan lärare få hjälp med elever

Färre föreläsningar i skolorna om Förintelsen

”Vi är inte vaccinerade mot den här sortens antisemitism”

Så arbetar de för att få stopp på kränkningar i skolan