”Men jag gillar barn” – det räcker inte
Debatt
Legitimerade förskolläraren Sandra Lundgren är bekymrad över systemfelet som innebär kortsiktiga lösningar – med en stor del outbildad personal i förskolan.
I den här debattartikeln belyser hon den stora elefanten i rummet och vad det får för konsekvenser för hennes yrke.
Förskola är så mycket mer än “barnpassning” och “dagis”. Den kan vara dessa saker också, och bör utifrån statliga styrdokument vara det, men vad händer om personer som arbetar i förskola inte vet vad en kvalitativ utbildning innebär? Det vill säga, inte vet skillnaden mellan barnpassning och förskola?
Detta är en del av vår verklighet. Den heta potatisen vi helst inte vill prata om. Det finns personer som arbetar i förskolan men inte borde göra det; som inte vet skillnaden på barnpassning och utbildning i förskolan, och som agerar utifrån detta. Och det får konsekvenser.
Förskolan har reats ut till billig arbetskraft utan kompetens. “When you know better, you do better”, lyder ett känt citat. Men om du inte vet bättre? För att du helt enkelt inte har utbildningen, förutsättningarna eller kraven på dig att göra annorlunda? Då är det svårt att få en utveckling att gå åt rätt håll.
“Men du kan väl ta ett jobb i förskola?” – så låter det i dag när en person har svårt att hitta jobb. Är du en rimlig person blir du snabbt upplockad av en förskola som behöver täcka personalbrist. Eller också är förskolejobbet inte ett alternativ alls, utan för slitigt, tufft och krävande.
Jag har själv arbetat med fantastiska människor utan utbildning. Men det räcker inte med att ”gilla barn”.
Jag menar att det har skapats en systematik i förskolan för kortsiktiga lösningar. Det kortsiktiga har blivit regel i stället för undantag. Att ständigt behöva arbeta med outbildad personal (hur härliga personer de än må vara) är konsekvensen av ett systemfel på högsta nivå.
Det räcker inte med att ”gilla barn” för att leda en pedagogisk verksamhet. För att bli förskollärare eller barnskötare måste du genomgå utbildning – är det rimligt att detta kan ersättas med “men jag gillar barn”? Då har vi direkt åkt rutschkanan ner till barnpassning igen.
Forskning visar att den mest avgörande faktorn för att bedriva en förskola av god kvalitet är personalens utbildning. Typiskt motargument: Men på min förskola finns det faktiskt fantastisk personal utan utbildning men som kan bedriva utbildning och undervisning. Svar: Ja, det finns det absolut, men dessa personer kom inte in färdiga i förskolans värld. De har antagligen haft förmånen att arbeta med en kompetent utbildad pedagog som delat med sig av kunskap och erfarenhet. Någon som har öppnat dörren och visat vad förskola kan vara och vad som krävs av en själv som pedagog för att uppnå det. Jag har själv arbetat med fantastiska människor i förskolan som saknar utbildning, men det har krävts arbetsledning och struktur.
Återigen: “When you know better, you do better”. Men om det inte finns någon som hjälper dig bli bättre?
Det är farligt att skapa ett system där några få med utbildning ska bära organisationer och ansvara för kollegors kompetens. Det bidrar till en dålig arbetsmiljö.
Och barnen bör ha rätt till mer än outbildad personal med ambition att bli bra, och rätt ledning.
Om de nu orkar stanna.