
Kristina Axén Olin, skolpolitisk talesperson för Moderaterna Foto: Moderaterna
Coronaviruset Moderaterna vill prioritera lärare och skolpersonal i vaccineringen mot Covid-19 och låta dem vaccineras direkt efter riskgrupper och sjukvårdspersonal för att skolorna ska kunna hållas öppna.
Kristina Axén Olin, skolpolitisk talesperson för M i utbildningsutskottet menar att effekterna av ”utbildningsskulden”, för elever som tappar kunskap under distansundervisningen, riskerar att bli långvariga och i värsta fall bestående.
Kristina Axén Olin, skolpolitisk talesperson för Moderaterna Foto: Moderaterna
– Därför har vi till varje pris velat hålla skolorna öppna så långt det bara går för att förhindra att fler elever halkar efter i skolan vilket kan skapa stora problem på lång sikt, säger hon.
Utifrån lokala förhållanden har de skärpta råden för högstadieskolor lett till att alltfler elever i årskurs 7-9 nu får fjärr- eller distansundervisning. Det gäller exempelvis regioner som Skåne och Västra Götaland. I de flesta fall har kommunerna tidsbestämda nedstängningar som omprövas allt eftersom. I vissa kommuner, som exempelvis Norrtälje, har man beslutat att stänga för fysisk undervisning under hela vårterminen.
Hur ser du på stängningarna?
– Jag är otroligt orolig över den här ackumulerade kunskapsskulden som vi får. De som framförallt drabbas när skolor stänger är ju de barn som mest behöver skolan. Vi hade problem med kunskapsskillnaderna redan innan pandemin och nu förstärks de i rasande fart. Vi får många larmrapporter från specialpedagogiska skolmyndigheten och andra som vittnar att barn som behöver stöd och hjälp inte klarar distansundervisningen och det skiljer väldigt mycket i kvaliteten på distansundervisningen. Därför vill vi hålla skolorna öppna, säger Kristina Axén Olin.
LÄS MER: Nya siffror: Lärare betydligt mer smittade än övriga yrken
Hon är samtidigt väl medveten om de stora coronautbrotten som varit och den stora andelen av smittade som Folkhälsomyndigheten ändå härleder till skolmiljöer. Hon förstår skolpersonalens oro över att bli smittade.
– Därför säger vi att när man har vaccinerat de riskgrupper som finns så tycker vi att lärarna och annan skolpersonal ska prioriteras. Vårt förslag är att man ska kunna använda skolsköterskor på plats i skolorna för vaccinationerna för att inte skapa kaos i den stora vaccinationslogistiken som ska ske, säger hon.
Moderaterna har tittat på Danmark där samhällsviktig personal vaccineras strax efter medborgare över 65 år och alla riskgrupper. Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlsson sade i helgen i Ekots lördagsintervju att det kan leda till administrativt krångel och försena vaccinationerna om man låter vissa yrkesgrupper med samhällsviktiga tjänster gå före.
Men Moderaterna vill i första hand prioritera lärare och övrig skolpersonal efter äldre, sjukvårdspersonal och riskgrupper. Man vill att även förskolans personal ska omfattas om det är möjligt men där kan det bli svårare med vaccinationerna då förskolorna inte är knutna till skolsköterskorna.
Lärarförbundet ställde krav på att lärarna skulle prioriteras redan den 10 december.
– Riskgrupper går givetvis först, men därefter måste vård och skola prioriteras. Det borde vara en självklarhet för Sverige nu när vi haft skolorna öppna i så stor utsträckning, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.
LÄS MER: FOHM stoppar insamlingen om skolan
Samtidigt har andra fackförbund, inom exempelvis LO, för några dagar sedan begärt att busschaufförer och personal som arbetar inom handel men även barnomsorg ska prioriteras.
Varför ska just lärare och skolpersonal gå före andra yrken som också ansetts som samhällsviktiga i Sverige?
– Vi har haft en stor enighet i Sverige, till skillnad från andra länder, att det är viktigt att skolan och förskolan är öppna och att det skulle få förödande konsekvenser för barnen och ungdomarna, som vi kanske aldrig kommer ikapp, om vi stänger ned skolorna. Lärare och förskollärare är också väldigt utsatta och träffar många vuxna och barn, säger hon.
Hon poängterar att lärare och förskollärare inte kan bära skyddsutrustning på samma sätt som andra yrkeskårer som kan ha skärmar, munskydd eller visir.
– Så i prioriteringen att vi verkligen vill att skolorna och förskolorna ska kunna vara igång så tycker vi att då måste vi också ta ansvar för att lärare och helst också förskollärare får vaccineras först innan resten av allmänheten, säger hon.
Ni tar upp att det finns en oro i kommuner, som exempelvis Göteborg, för att distansundervisningen leder till social oro. Och att elever som bor trångt kan ha svårt att hitta någonstans där de kan studera i fred.
– Det finns hur många sådana vittnesmål som helst att distans och fjärrundervisningen i socioekonomiskt svagare familjer där man bor många på mindre yta där man kanske inte har egen dator eller bredbandsuppkoppling. De barnen har det självklart svårare än resursstarka familjer att klara skolan och de svårigheterna förstärks nu, säger Kristina Axen Olin.
Hon har ställt en fråga till Lena Hallengren (S) hur regeringen ställer sig till att prioritera lärarna och förväntar sig svar inom en vecka.
Även Liberalernas skolpolitiska talesperson Roger Haddad har fört fram ett liknande förslag.
LÄS ÄVEN
Skolverket gör en blixtöversyn av skolstängningarna
Jaara Åstrands krav: ”Rensa bort allt som inte är nödvändigt”
Debatt ”Pengar och makt är ett nollsummespel, om en grupp får ökat inflytande sker det på bekostnad av någon annan grupp”.
Debatt ”Mina elever har fått väsentligt färre timmars undervisning i det ämne de testas i”
Krönika ”Det är liksom skillnad på elevinflytande och elevdiktatur.”
Slutreplik Hanna Garberg besvarar Skolledarnas oro för regleringar av lärares arbetstid.
Replik ”Kroka arm med oss i regleringsfrågan” skrev Hanna Garberg – nu svarar skolledarna.
Hök25 Uppmaningen till SKR i striden om reglerad planeringstid.
Debatt ”Förutom faktafel och fusk äventyrar AI även förmågan till källkritik”.
Debatt Hanna Garberg om SKR:s förslag för lärares arbetsmiljö: ”Ett hån”
Hök25 ”Stora oönskade konsekvenser för tredje man”
Hök25 ”Strejk är bättre som hot än vad den är i verkligheten.”
Debatt ”Antingen är det en marknad eller så är det inte en marknad. Det kan inte bara vara det när det passar”
Debatt ”Politikerna har nu ett val. Antingen skapar de en tyglad lärarkår, eller så lyssnar de till oss som faktiskt berörs.”
Debatt ”Elevhälsoprocessen i svensk skola måste skrotas – den är orättvis”.
Digitala nationella prov Arbetar redan med upphandlingen av en ny provplattform: ”Har haft dialog med kritikerna”.
Krönika ”Jag försöker förstå hur lärares status ska kunna öka när vi blir så uppläxade hela tiden.”
Våld i skolan Utbildningsministern: Tryggheten i svenska skolor har tyvärr blivit sämre över tid.
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Arbetsbelastning ”De styrande borde ta chansen att minska grupperna nu när de har möjlighet.”
Forskning Stor studie: ”Lärarna behöver ges större utrymme att påverka arbetet”.
Friskolor Diskussion om vinster i skolan: ”Välfärdstjänster är inte som andra tjänster.”
Jag är lärare Jörgen Berg om varför han är lärare – och vad han skulle göra om han var skolminister för en dag.
Nedskärningar ”Har man halkat efter lönemässigt kan det bero på att man underpresterat i sin roll.”
Krönika ”För de allra flesta är mobilförbudet en ickefråga.”
Studiero Förslaget: Obligatorisk insamling av elevers mobiltelefoner i början av skoldagen.
Forskning 70 föreläsare delar med sig av forskning och erfarenheter från undervisning under en och samma dag.
Digitala nationella prov Varnar för att resultaten inte blir tillförlitliga: ”Vi är fly förbannade”.
Digitala nationella prov Starta kopiatorn – detta gäller för nationella proven.
Debatt ”Det är dags att ställa oss frågan vad vi fått för de 697 miljoner kronor som investerats”
Avtalsrörelse Här är frågorna de ser som viktigast i förhandlingarna.
Arbetstid Göteborg satsar – men Eskilstuna backar. Det handlar om arbetstidsförkortning.
Avtalsrörelse Förhandlingschefen: ”Det blir tufft”.
Avtalsrörelse Han undervisade och studerade parallellt. ”Jag är lyrisk”.
Annat SKR skeptiskt till kraven från Sveriges Lärare.
Digitala nationella prov 4 000 elever och anställdas personuppgifter läckta – Integritetsskyddsmyndigheten inkopplad.
Krönika ”Hoppas att staten inte försitter detta gyllene tillfälle”, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det vore en stor vinst för både lärare och elever”, skriver Filippa Mannerheim.
Debatt ”Den havererade provplattformen är dock bara toppen av ett isberg” skriver representanter för Elevernas riksförbund.
Digitala nationella prov Så tvingas lärarna lösa problemet – för att genomföra nationella proven.
Debatt ”Jag tror att jag med flera verksamma i skolan värld kunde talat om för er att vi skulle stå precis där vi står”.
Digitala nationella prov Har föreslagit granskning av Haverikommissionen: ”Lever i det förgångna”.
Debatt Grundskolechefen efter Wimans krönika: ”Uppgifterna om Kunskapsskolan stämmer inte”.
Debatt Tjänstefördelningen pågår: ”Här är receptet på bra arbetsmiljö”.
Digitala nationella prov Letar efter orsakerna – ”Så fort vi är säkra öppnar vi Skolplattformen igen”.
Lärarutbildning ”Studenterna ska få en bredd av erfarenheter från verkligheten” säger Adam Kedert.
Lärarutbildning Att ta sig an en student innebär inte bara extraarbete – det är en chans att utveckla sig själv.
Krönika ”Tänk om Skolverket kunde göra vad fasen som helst för att mildra skadan av detta vettlösa tids- och pengaslöseri.”
Ledare Samtidigt med sorgearbetet efter morden på Risbergska skolan gäller det att börja forma en väg framåt.
Digitala nationella prov Har kostat 697 miljoner: ”Vi kräver att Lotta Edholm och Skolverket förklarar sig”.
Debatt Forskaren varnar för att obs-förslaget leder till ökat utanförskap och ökade kostnader