KU-kritik mot sena skolbesked
Coronaviruset Konstitutionsutskottet riktar kritik mot regeringens sena besked om distansundervisning under pandemin.
LÄSTIPS Distansbesked kvällen innan det blev dags
Myndigheterna fick för kort tid på sig att genomföra regeringens beslut om distansundervisning under pandemin. Det anser KU, som nu riktar kritik mot regeringens pandemihantering av skolan i sin redogörelse av vårens ärenden.
Beskedet ger både lärare och Lärarförbundet rätt i sin kritik av de snabba kasten i pandemihanteringen av skolan.
Regeringen får dock godkänt för sitt urval av myndigheter och organisationer som inkluderades i besluten, men ett underbetyg för den korta tid dessa fick att sätta sig in i förslagen.
Dessutom menar Konstitutionsutskottet att tiden från beslut till genomförande varit för kort.
Lästips: Därför dröjer utbildningsministerns gymnasiebesked
Läraren.se har tidigare frågat utbildningsminister Anna Ekström (S) om de tajta tidsramarna.
– Regeringen har hela tiden försökt fatta de beslut som behövts så snabbt som det varit möjligt. Det har varit nödvändigt med snabba beslut och kort varsel för att begränsa smittspridningen, och samtidigt se till att elevernas skolgång inte drabbas mer än absolut nödvändigt, säger utbildningsminister Anna Ekström, i en skriftlig kommentar till Läraren.se.
Här finns det möjlighet för förbättring, anser KU:
”Det kan övervägas om inte dessa förhållanden skulle ha förbättrats något genom ytterligare omvärldsbevakning och framförhållning från Utbildningsdepartementets sida”.
Anna Ekström menar att det i de allra flesta fall gäller åtgärder som varit frivilliga för huvudmännen.
– Kommuner och friskolor har alltså frivilligt kunnat använda de möjligheter som förordningsändringarna gett när det har ansetts lämpligt, säger Anna Ekström.
Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand har varit tydlig i sin kritik.
– Det är helt oacceptabelt att rektorer, lärare och elever fortsätter att utsättas för dessa sista-minuten-besked. Vi har förståelse för att läget hela tiden förändras, men lärarna visas ingen förståelse. Skolan behöver planeringsförutsättningar, säger Johanna Jaara Åstrand, till Läraren.se
Utskottet passar också på att betona hur viktig uppföljningen är av distansundervisningens effekter på elevernas kunskaper – den uppgift som Skolverket fått av regeringen.
LÄS ÄVEN
Nybakade lärare larmar: ”Omöjligt att få jobb”